Topadres in Vreeland!

oktober 12, 2011

Al jaren staat restaurant In de Nederlanden in het mooie Vreeland met uitzicht op de Vecht in de top- 20 van beste en fraaiste locaties in Nederland.
Vroeger kookte Jan de Wit er zelfs twee Michelinsterren bij elkaar.
Tegenwoordig is het aan Wilco Berends om die geschiedenis van hoogtepunten levend te houden. Dat lukt. Tijdens mijn recente bezoek bleek wederom dat hier een groot vakman aan het werk is. Hij oogt eeuwig jong en enthousiast, maar wie zulke prachtige gerechten op tafel zet, mag blijdschap uitstralen.
Ik kom altijd een beetje nerveus binnen, in de hoop niet een tafel te krijgen naast de grootste graaier die Nederland ooit heeft gehad, de heer Rijkman Groenink. Die soupeert zijn ABN-AMRO fooi van 26 miljoen beetje bij beetje in dit restaurant op. Gelukkig was hij er niet.
Het voorgerecht van Noordzee-krab was uniek in zijn combinatie van smaken en bij dit soort topgerechten neig ik er altijd toe een tweede portie te bestellen. Ondanks de schitterende amuses en het uitstekende brood. Maar ik wist mijn drift onder controle te houden en concentreerde me op de super gebakken heilbot. Ook hier maakt ‘het geheim van Wilco’ in de smaken het verschil tussen lekker en superlekker.
Mijn tafelgenoot was onder de indruk van de passende wijnen.
Twee prettige jongens in de bediening hadden ruim voldoende aandacht voor de gasten, een bevestiging van het hoge niveau van dit adres. Al moeten de heel jonge meisjes die borden mogen ophalen nog wel even leren dat je niet aan tafel vraagt -hoe goed bedoeld ook- ‘mannen, smaakte het?’ Dit populisme past niet in een etablissement met een Michelinster dat zeker niet onderdoet voor een fors aantal tweesterrenrestaurants waarvan ik me keer op keer afvraag hoe men in vredesnaam aan die tweede ster is gekomen.
Wilco is een gouden talent. Nu nog doorhalen en hij sluit moeiteloos aan bij de allerbeste koks van ons land, zoveel is zeker.
Overigens nóg een pijnpuntje: de vorige drie keren dat ik hier at, was ik een stuk minder tevreden. Noem het pech, maar ik kwam toen steeds langs als de chef zijn vrije dag had. Als de meester er zelf is, wordt er beter gekookt. Dat lijkt me meer dan een organisatorisch probleem.
Sandton Restaurant Hotel De Nederlanden
Duinkerken 3
Vreeland aan de Vecht
Tel: 0031 (0)294 232326
www.nederlanden.nl
Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

2 Responses to “Topadres in Vreeland!”

  1. Wally Kaal Says:

    Geachte heer Rentmeester,

    Hoewel ik uw enthousiasme deel over het door u geprezen restaurant, wijs ik u toch op een kleine vergissing. Aan het begin van uw artikel noemt u deze uitspanning ‘In de Nederlanden in het mooie Vreeland ‘. Dat klopt niet. Het is Restaurant Hotel De Nederlanden. Aan het einde van uw stukje geeft u de naam correct weer, dat dan weer wel.
    Overigens komt uw afkeer van de voormalig ABN/Amro-topman op mij eerder over als gekoketteer met het feit dat u de man wel eens bent tegengekomen. Als u er wat vaker zou komen, zou u nog wat andere illustere namen in uw balboekje mogen bijschrijven. Ik noem een zekere heer Paarlberg, of, lang geleden, Endstra en zelfs Holleeder. Daarnaast wordt de zaak geregeld bezocht door mensen uit de televisiewereld. Tja, de Vechtstreek herbergt veel beroemde en zelfs invloedrijke lieden. Bovendien zijn er ook al eens wat misdaadjournalisten gesignaleerd, van wie u er tenminste een kent, vermoed ik. Wat zeg ik? U kunt zelfs mij daar treffen, bij tijd en wijle, al zal mijn pseudoniem niet meteen een belletje doen rinkelen, dat dan weer niet.

    Een vriendelijke culinaire groet,

    Wally Kaal

  2. ZijalleenisZij Says:

    Leuke reactie….hierboven….:)


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

