‘Befehl ist Befehl’? Bayern moet zijn kop houden

november 24, 2010

Bij Bayern München en de beleidsmakers van die club denkt men nog steeds dat ‘Befehl Befehl’ is. Zo eiste men op luide toon dat Mark van Bommel vorige week woensdag onmiddellijk op transport naar München zou worden gesteld.
Helaas voor Bayern-president Beckenbauer en Louis van Gaal: de tijden zijn veranderd. Op hun geblèr reageerde Henk Kesler luid en duidelijk met: ‘Sie kunnen die Pot auf’.
Ik was niet eens verrast. Want sinds Kesler geen KNVB-directeurtje meer is en hij zich alleen nog met het dossier FC Bayern bezighoudt, blijkt hij over ballen te beschikken. Ik ben er jarenlang tevergeefs naar op zoek geweest. Want hij gebruikte ze nooit, hetgeen ik hem verweet.
Het Nederlands-Duitse conflict is compleet. De ambassadeurs zijn nog net niet teruggeroepen, maar de Duitsers zijn witheet en betichten de KNVB wederom van medisch geblunder na de rel rond Arjen Robben.
De Duitse verwijten raken kant noch wal.
Alhoewel er in Zeist geen autoriteit meer zetelt als voormalig bondsarts Frits Kessel, is de medische staf zeer deskundig, op de achtergrond gesteund door de bekende orthopeet Cor van der Hart jr. en -neem ik aan- oud Ajax-clubarts Otto Stibbe.
Ik ben ervan overtuigd dat er in de zaak-Robben, noch in de affaire van Bommel, beslissingen zijn genomen die niet mede gebaseerd waren op een ‘second’ of zelfs ‘third opinion’.
Een speler met een spierscheuring kan geen stap verzetten en een speler met veel vocht in de knie kan niet spelen, zoveel weet ik zeker na 38 jaar trainerschap.
Wie Arjen Robben op het WK zag acteren en Mark van Bommel als de beste man van Oranje zag spelen tegen Zweden, weet dat hun opstelling gewoon legitiem was en dat de dictatortjes uit Bayern dus gewoon hun spierenballentaal moeten dimmen.
Zou de dramatische competitiestart van ‘Der Meister’ van vorig seizoen een hoofdrol in dit conflict kunnen spelen? Natuurlijk is het antwoord ‘Jawohl’.
Henk Kesler was volgens mij de waardelooste directeur van de KNVB ooit. Maar ik vertrouw erop dat hij niet gaat toegeven aan de Duitse chantage, die erop neerkomt dat FC Bayern geen spelers meer voor Oranje beschikbaar stelt..
Kesler wilde zo graag sportminister onder Mark Rutte worden. Vanzelfsprekend werd hij dat niet. Maar hij zou zijn blazoen kunnen oppoetsen door de moffen te weerstaan.
Afgezien van dit nieuwe dieptepunt in de relatie met onze Oostburen ging het vorige week nergens anders meer over dan over de gevallen ringentopper Yoeri van Gelder.
Zodra ik deze column heb verzonden, hijs ik mij in het nu helaas beschikbare gymnastiekpakje van Yoeri. Vervolgens bel ik http://www.cokeaanhuis.nl en neem ik paar lijntjes. Niet voor mijn genot, maar om uit te maken en uit te meten of dit effect heeft op mijn prestaties aan de ringen.
Mededogen is het trefwoord als ik aan Yoeri van Gelder denk. Een sportieve geweldenaar die een beetje te vaak snoof. Vervolgens liet iedereen hem vallen, behalve het NOC/NSF. De pers en alle gymbond-autoriteiten maakten de keizer van de ringen volledig af.
Hij heeft geen bank overvallen, geen meisjes verkracht, geen moord gepleegd, hij deed wat volgens mij heel veel Nederlanders vaak of veel te vaak doen, voor de lol wat coke snuiven. Ik ben lid van De Blauwe Knoop, ik drink geen alcohol. Ik vind het best als anderen dat wel doen, zoals ook cocaïne-gebruik ieders eigen keus en verantwoordelijkheid is. Als ik maar niet mee hoef te doen.
Iemand om drugsgebruik afbranden die ons land in extase heeft gebracht, is mij veel te makkelijk. Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.

Peter van de Rijt
Sportcommentator

Geef een reactie

