‘Niet tijdens mijn zwangerschapsverlof’, zei Frits

november 24, 2010

> “Nee, nee”, riep Frits door de telefoon. Ik wilde een zakelijk afspraak met hem maken. “De hele volgende week ben ik met zwangerschapsverlof”.
Zwangerschapsverlof als je de barende partij niet bent?
Mijn oren klapwiekten.
Nog dezelfde dag hoorde ik dat het Europees Parlement een zwangerschapsverlof van drie maanden eist, een periode die verdeeld moet worden tussen moe en pa. Kosten -voornamelijk- voor rekening van de werkgevers.
Het moet niet gekker worden, vond ik.
Ik stuurde spontaan een waarschuwend mailtje naar mijn werkgever en raadde hem aan met de ondernemingsraad te overleggen of het aanstellen van vrouwen in de vruchtbare leeftijd voortaan voorkomen mocht worden. Mijn amendement zou luiden dat er binnen onze organisatie ook geen plaats meer zou mogen zijn voor mannen met een relatie met een vruchtbare vrouw.
Mijn mailtje is door de directeur naar de afdeling boekhouding doorgestuurd. Met het verzoek even uit te rekenen hoeveel geld er op jaarbasis te besparen valt als we voortaan exclusief werken met mensen die een filiaal van Prénatal consequent mijden als de pest.

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

Geef een reactie

