De electrische stoel van Stressless

november 24, 2010

Verkeerde beslissingen vormen de rode draad in mijn overigens opgewekte bestaan. Maar werkelijk het allerdomste besluit was: stoppen met werken. Gedurende een jaar of twee struinde ik met mijn honden door bos en duin en af en toe was ik waarnemend schaapsherder, nog een hele verantwoordelijkheid. Tot mijn vrouw vaststelde dat ik verdomde en versufte. Ze betrapte me toen ik wezenloos naar Paul de Leeuw zat te loeren. Een etmaal later had ik weer een topfunctie binnen haar bedrijf. Ik werk zeven dagen per week, van half drie ’s middags tot tien uur ’s avonds. De ochtendstond heeft in mijn geval slechts chagrijn in de mond, niemand die me ook maar enigszins kent, durft me voor de lunch lastig te vallen. En omdat ik nogal lang in zuidelijke oorden heb gewoond, bestaat mijn lunch uit een serieuze maaltijd, meestal drie gangen, en altijd met witte wijn. Ik weet wel dat de personeelskantine tegenwoordig een bedrijfsrestaurant heet, maar zelfs een ‘duurzame’ kroket krijg ik niet met karnemelk door mijn strot gespoeld. Onbespoten slavarianten uit de categorie groen hout ook niet.
Sedert mijn ‘terugkeer in het arbeidsproces’, dus nu ik weer werk, raad ik iedereen aan tot zijn laatste snik door te sjouwen. Zo’n Donner, die voorstelt het staatspensioen pas uit te keren als iemand 67 is, wat een slappe onzin. Wie niet werkt, zal niet eten. Een antieke opvatting, maar binnenkort weer heel modern in de tot ondergang gedoemde Europese welvaartsstaten die op hun laatste aderverkalkte poten lopen.
Hoe het dan moet die frauduleuze Zwitserleven-ideologie van ‘genieten na mijn pensioen’? Simpel: daar rekenen de Chinezen mee af. Ze exporteren geen communisme meer, maar het klassieke idee van arbeidsproductiviteit. En gelijk hebben ze.
Dit alles ligt zo voor de hand ligt dat zelfs de zwakste leerling van een vmbo-school die voldoet aan de idealen van onderwijs-vernietigers als Netelenbos en Wallage, het snapt. Maar voor een zelfbenoemde ‘anti-oud’ expert als de vroegere journalist Pim Christiaans is het allemaal toch nog te hoog gegrepen.
Ik zag hem vorige week in een uitzending van Pauw & Witteman, en dat was schrikken.
Lang geleden heb ik hem zelf onderwezen in ‘een goed verhaal’, waarna ik zijn artikelen ook daadwerkelijk gepubliceerd heb. Een beetje eindredactie, so what. Maar kennelijk reikten mijn didactische gaven toch niet ver genoeg. Ofschoon ik zeker weet dat ik als onderwijzer naar de normen van Netelenbos en Wallage een supertalent was.
De thans 51-jarige ex-journalist Christiaans verscheen met een berg potjes en pillen ten tonele. Die allemaal tegen ‘veroudering’ zouden helpen. Iedereen weet dat zulke spuit- en slikmiddelen het afleggen tegen een dagelijkse fles champagne. Desnoods Spaanse cava, voor wie het minder breed heeft.
Ik schrok omdat ik niet voorzien heb dat Christiaans dat zich tot de kwakzalverij zou bekeren.
Ik schrok omdat ik niet voorzien heb dat een journalistiek-ambitieus programma als Pauw & Witteman kwakzalvers vrijwel onbeperkte zendtijd verleent voor een STER-spotje.
Maar ik schrok vooral van het aan beide zijden van de tafel ontbrekende inzicht dat met ‘veroudering’ helemaal niets mis is. Gelooide koppen op de werkvloer, beter kan niet, heer Witteman.
Zo’n Christiaans denkt -voor zover dat denken is- dat we allemaal rimpelloos 120 willen worden.
Dat klopt niet, en dat gaat ook niet lukken. Zelfs niet als je voor een dagelijkse olieverversing bij de slijter of de botox-company aanlegt.
Christiaans weet het beter: geen stress en ‘gezond’ leven in combinatie met een dozijn troep uit het medicijnkastje, en voor je het weet, loop je op 105e met je strak gespannen lijf de marathon binnen twee uur.
Als ervaringsdeskundige weet ik dat stress de diesel van een ‘gezond’ leven is. Gepensioneerd ben ik al geweest, zo’n elektrische stoel van Stressless staat voor de doodstraf.
Het beste anti-aging programma voor de -nog even- welvarende Europeanen is: doorwerken tot je erbij neervalt.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

