De Zesdaagse van het Vaticaan komt eraan

november 24, 2010

Ofschoon ik in God noch gebod geloof, kom ik regelmatig in kerken. Dat wil zeggen: in de vaak uitbundig getatoeëerde en gezellig kaarsverlichte roomse godshuizen. Sfeertje proeven, soms aardige kunst beloeren. In Parijs heb ik weleens een kaarsje opgestoken in verband met de ziekte van een vriend. Drie dagen later was hij dood.
In protestantse Calvijn-filialen valt niets te zien of te beleven. Ik denk op goede gronden dat je er vanwege de unheimische kilte alleen voor reuma terecht kunt en naar men zegt, kun je er op zondag geheel gratis een zonde- plus schuldbesef verkrijgen. Van zonden ontken ik het bestaan en schuld associeer ik met financiële instellingen in de megalomane kathedralen van het kapitalisme.
Omdat ik toen toevallig in een orthodox-rooms gehucht in de Provence woonde en een beetje aansluiting bij de autochtonen zocht (niet gelukt, maar dat is een ander verhaal), heb ik een keertje zo’n ultra-katholieke kerstnachtmis bijgewoond. Na afloop was mijn vraag waarom Joop van den Ende Theaterproducties niet was ingehuurd om er een betere voorstelling van te maken, het Vaticaan zou dan kaartjes kunnen verkopen. Heel soms denk ik met de paus mee. Kijk, zo’n mis kost een paar centen, al was het maar vanwege het drankgebruik van de hoofdrolspelers die achter hun massieve bureau hele kelken wijn staan weg te spoelen. Vast geen ordinair landwijntje, ik denk eerder aan een serieuze Bourgogne van € 40 de fles.
Nóg een suggestie voor de Heilige Vader en/of Joop van den Ende: regel het zo dat we als publiek óók een glas krijgen aangeboden! ’t Is tamelijk klantonvriendelijk als er op het podium flink ingenomen wordt en dat we in de zaal niets te drinken krijgen en ook niet mogen roken. Terwijl de snuivers op het toneel in elk geval nog wijwaterdampen inhaleren.
Waarschijnlijk heb ik die nacht wel degelijk Het Licht gezien. Toen tot me doordrong dat de acteurs allemaal in zo’n islamitische jurk optraden. Als ik het goed heb: een djellaba. Heel even flitste dé oplossing van het huidige wereldvraagstuk door me heen: fusie!
Als het favoriete circustenue van mohammedanen en rooms-katholieken hetzelfde is, dan kan het niet anders of bankiers ruiken een ‘opportunity’ voor een overname. Ik geef een bankier nooit een hand, maar ik zou eventueel een desbetreffend Rabo-initiatief, gesteund door ING- en ABN/AMRO, welwillend tegemoet treden.
Je had destijds nog geen Wilders. Anders had ik hem toen -diezelfde nacht nog- een fax gestuurd: Christus en Mohammed in één concern!
Thans speelt in ons land het vraagstuk van lege en leegstaande kerken. Bij een fusie wordt dat probleem groter.
Maar de oplossing ligt voor de hand. We voorkomen kapitaalvernietiging en bezuinigen met het kabinet mee door van alle religieuze pandjes die we niet meer nodig hebben, sporthallen en zwembaden te maken. Ik weet me nu al gesteund door de gelovigen van Nederland Beweegt, het actiecomité zou geleid moeten worden door Erica Terpstra.
Ik ben een paar keer in de Sint-Pieter in Rome geweest. Als die binnenkort ook in krakershanden dreigt te vallen: die basiliek is minimaal geschikt voor basketbal. Maar er kan ook makkelijk een zwembad voor schoonspringers van de hoge duikplank bij. Overdekt schansspringen betekent meer bekeerlingen in ski-kringen. En als liefhebber pleit ik daarnaast nog voor een wielerbaan, ruimte zat.
De eerste Zesdaagse van het Vaticaan! Reken maar dat ik erbij ben.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

