Dictators, semi-criminele zakkenvullers en een talent

november 24, 2010

Dankzij het voetbalkanaal volg ik elke wedstrijd. Ik mis wel eens een aantal doelpunten doordat ik me bezondig aan zapgedrag, maar gelet op het grote aantal herhalingen is dat geen probleem.
Ik weet dus dat het inderdaad hopeloos slecht gesteld is met ons arbitragecorps, ik trap een open deur in. Niet alleen zijn de scheidsrechters en hun vlaggenisten ongeschikt vanwege hun gebrekkige spelregelkennis (ach, fouten maakt iedereen), maar ze marchanderen non stop en velen beticht ik van vooringenomenheid.
Maar als je je dan weer even herinnert dat de baas van al die mislukkelingen meneer Dick van Egmond is, dan weet je genoeg. Die floot jarenlang zó slecht dat hij zelfs kans zag de B1 van KVV tegen de B1 van de Volewijckers nog uit de hand te laten lopen.
Maar over echte en slechte leiders hebben we het straks.
Eerst nog even melden dat er op onze velden een prachttalent rondloopt. Heren trainers: zèlf gaan kijken! Niet die scouts sturen die stekeblind zijn!
Ik doel op Davy Pröpper (2 september 1991). Hij speelt bij FC Hollywood aan den Rijn en ik zie hem wekelijks presteren. En dat in een matige ploeg. Zijn spelinzicht is dik voldoende, zijn traptechniek is van hoog niveau en ook in verdedigend opzicht voldoet hij uitstekend.
Ik heb hem nu acht keer gezien en op één wedstrijd na -tegen Excelsior- haalt hij een prachtig gemiddelde.
Het toeval wil dat ik zijn oom jaren terug gescout heb en dat deze onder mijn leiding speelde in een ploeg met Matthijs van Nieuwkerk en Frits Barend; een ploeg die de ene overwinning na de andere déconfiture aaneen reeg.
Jaren lang speelde oom Henk in SC Buitenveldert. Hij koos tenslotte voor allerlei intellectuele en culturele topfuncties, erg dom en zinloos. Maar zijn neef gaat deze blunders niet maken en hoort volgend jaar in de ArenA te schitteren. In plaats van weer een derderangs prutser uit Zuid Amerika. Of laten we opnieuw een toekomstige international lopen? We zijn er expert in..
Maar goed, we hadden het over leiderschap. De voetbalwereld tolereert dat clubs geleid worden door dictators, semi-criminele zakkenvullers, non-valeurs en mensen zonder voldoende talent om zelfs aan een groep dementerende bejaarden leiding te geven.
In mijn inmiddels lange voetballeven ben ik slechts vier keer een zeer gekwalificeerde leider tegen gekomen; ik heb er dagen over nagedacht of er nog meer waren. Helaas!
Leiders die in staat zijn intelligentie, managersschap, visie (op korte en lange termijn) te combineren met het vermogen ruimte te bieden aan de inzichten van hun onderdanen. Ondertussen nemen ze natuurlijk zelf de eindbeslissingen, voor hun verantwoordelijkheid lopen ze niet weg.
Dergelijke soevereine geesten zie je te weinig.
Ik noem er een paar. Jan Blokker jr., Jan Bos (beide rector van een school), Arjen Tuiten (schathemeltjerijk geworden door dakpannen te verkopen, voorzitter van FC Volendam, waar ik zelf weinig succesvol een rol mocht spelen), en natuurlijk Ajax voorzitter Uri Coronel.
De Ajax-president maakte eerst Alexander en Alexander tot een succesvolle onderneming, ging in de jaren negentig in het Ajax-bestuur zitten dat tegen de bijna failliete erfenis van Ton Harmsen opliep, was de eerstverantwoordelijke voor de bouw van de ArenA, en durfde het na weer een bestuursfiasco aan de kar zelf te trekken. Om uitvoering te geven aan zijn eigen o zo kritische rapport.
Niemand is perfect, ook Coronel maakt fouten. De benoeming van Rik van den Boog tot algemeen directeur had nooit plaats mogen vinden, ook niet als die hele Borsato-affaire niet gespeeld had.
De kracht van echte leiders is ook dat ze rustig het juiste moment afwachten voor ze ingrijpen.
Ze laten zich nooit leiden door de publieke opinie en zelfs niet door de mening van een recalcitrante columnist.

Peter van de Rijt
Sportcommentator

Geef een reactie

