FC Twente wordt opnieuw kampioen

november 24, 2010

Nu we al bijna één derde van de competitie erop hebben zitten, leek het me tijd voor een tussenbalans. Zeker toen ik in de wandelgangen hoorde dat trainer Bos ontslagen was. Ik hoopte erop dat het om Peter Bosz ging, de onbetrouwbare trainer van Heracles Almelo. Maar helaas. Het bleek Theo Bos van Vitesse te zijn, die dit seizoen als eerste zijn congé kreeg.
Gemiddeld zo’n man of vijf halen het einde van een voetbalseizoen niet. Ik mag dus blijven hopen dat de slechtste trainer in de eredivise, die nu het erfgoed van Gert Jan Verbeek in Almelo verkwanseld, toch nog de laan uit vliegt.
Ondertussen vrees ik dat zowel De Graafschap, een club waar heel Nederland sympathie voor koestert, als Heracles zich louter moet richten op het ontlopen van de nacompetitie.Dat geldt eveneens voor VVV dat een stuk minder presteert in het tweede seizoen op het hoogste niveau. Dat zie je vaker.Ik schat in dat Jan van Dijk, de trainer van de Venlonaren, de kerst niet haalt. En Excelsior mag de rest van het seizoen nagenieten van zijn superstart, want de gedoodverfde degradant daalt nu toch wel snel richting onderste kant van het rechter rijtje.Geweldig leuke en sympathieke club en ik hoop oprecht dat men het zonder naconpetitie gaat redden.
Ron Jans heeft bij Heerenveen de lekken uit het verleden nog niet allemaal gedicht. Dat valt me tegen. Het Friese spel is heel vaak teleurstellend. De verdediging met de slak Michel Breurer en weer een derderangs-ballenstopper is nog steeds niet van een acceptabel niveau en het supertalent Roy Beerens is vaak net niet topfit. Toch kan het bijna niet anders of de vakman Jans legt toch de basis voor een Top-5 notering.
Groningen begon geweldig, maar ik vrees dat men straks met een plek bij de eerste tien al tevreden mag zijn. Roda doet het bijzonder goed. De positieve verrassing van het jaar komt uit Kerkrarde, zoals we voor droefenis naar Rotterdam-Zuid moeten.
Feyenoord heeft geen geld, de stokoude, kreunende en zichzelf bejubelende Don Leo staat ter discussie en Mario Been heeft in zijn zomervakantie met goed gevolg de LOI-cursus ‘positivisme bij pech onderweg’ gevolgd.
Ook al verliest Feyenoord nog 15 keer, Mario gelooft in betere tijden. Natuurlijk wordt er niet gedegradeerd. Desnoods halen de Rotterdammers na de winterstop Frans Bouwmeester, Coen Moulijn en Beertje Kreyermaat terug. Maar het zijn en blijven barre tijden.
Andries Jonker -nu billenwasser van Louis van Gaal- heeft met zijn wanbeleid Willem II te gronde gericht en zijn opvolgers zullen dit seizoen degraderen. Er zit weinig anders op dan in de voetbalstad Tilburg met veel geduld opnieuw te beginnen
Bij Vitesse zal het onrustig blijven en met het aankopen van tweederangsspelers krijg je zeker geen homogene, ingespeelde ploeg. De nieuwe eigenaar overtuigt vooralsnog helemaal niet.
ADO doet het redelijk en NAC -eindelijk verlost van die enge Robert Maaskant- zal wel in de middenmoot eindigen.
FC Utrecht heeft het – bij een krappe selectie- zo druk met alle wedstrijden dat finishen in het linker rijtje keurig zou zijn.
Van NEC heb ik veel wedstrijden gezien. De Nijmegenaren spelen zonder enige organisatie en met een dik gedrocht in de spits die overal te laat bij is. Maar ze pakken wel hun punten. Hetgeen in het post-Schurkinga tijdperk AZ ook lukt. Knap, heel knap. Châpeau Toon Gerbrands c.s.!
Per saldo: de kampioen komt dus uit het trio Ajax,Twente en PSV. Ik hoop op Ajax, maar het is mij te onrustig in de Arena. Giga tekorten, een directeur die een karikatuur van zichzelf is en die ik ook de kerst niet zie halen Ik vrees dat Ajax naast de titel grijpt.
PSV speelt duidelijk minder dan voorheen en is te veel afhankelijk van Marcus Berg en Toivonen. Dus toch weer FC Twente? Waarom niet? De ploeg speelt beter dan toen men kampioen werd en heeft met Theo Janssen en Brian Ruiz twee parels in huis, terwijl Ajax er met Luis Suarez maar één heeft.
Dus turend over de gracht en lui gezeten achter mijn PC, zeg ik: ja, FC Twente weer landskampioen!
Uw hoon lees ik graag.

Peter van de Rijt
Sportcommentator

Geef een reactie

