Premiejagers in doktersjas

november 24, 2010

Je hebt nu zo’n zorgverzekeraar die klaagt over de kwaliteit van bepaalde ziekenhuizen. Hoe ‘meet’ je medische kwaliteit? Een statistiekje sterfgevallen zegt me niks. Je hebt ook begrafenisondernemers die vaker verkeerd parkeren dan hun concurrenten.
Ik ga in beginsel met een grote boog om ‘witjassen’ heen. En niet alleen omdat ik tegen wachtkamers ben.
Maar ik heb hoe dan ook meer vertrouwen in een dokter dan in een verzekeraar. Komt slecht uit, want in de praktijk is het nu zo dat een assurantie-tussenpersoon erover beslist welk medicijn ik krijg voorgeschreven. Mocht ik klachten hebben die met witte wijn niet zijn weg te spoelen. Die bestaan niet, doch dit terzijde.
De belastingbetaler draait op voor de opleidingskosten van een arts. Laten we aannemen dat zo iemand leert welke medicijnen in bepaalde gevallen de beste zijn. Die krijgen we dan niet, want de winstbeluste assurantie-tussenpersoon weet het beter. Deze premiejager in een witte leasejas schrijft -niet gehinderd door enige kennis- een ander medicijn voor en dat is het dus. De arts, de expert, weet zich gedwongen Trabant-pillen uit te reiken, terwijl er Mercedes-spullen in zijn medicijnkastje staan. Je zult maar patiënt zijn. In het beste geval overgeleverd aan een trieste boekhouder die de Hansaplast-academie met goed gevolg heeft doorlopen.
Ik weet niet welke Tweede Kamer-leden ooit hebben toegestaan dat louche verzekeraars zich als arts mochten vermommen. Ik wens niemand een ernstige ziekte toe, maar deze volksvertegenwoordigers moeten zich alsnog schamen, hun excuses aanbieden en bij wijze van werkstraf een tijdje in een huisartsenpraktijk meelopen.
Door hun schuld is de gezondheidszorg nu toevertrouwd aan winstfetisjistische rekenmeestertjes die knielen voor aandeelhouders. Tot hun knieën het begeven en ze bij hun dokter om de beste medicijnen bedelen.

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

Geef een reactie

