Scouts: lui en autistisch

november 24, 2010

Waar ik vorige week de kritiek van Johan Cruyff behandelde over het Ajax-management dat in zijn visie in zijn geheel dient te vertrekken, leg ik nu het oordeel van JC over scouting en opleiding bij ’s lands voornaamste club onder de loep.
Deugt er in Amsterdam inderdaad helemaal niets van opleiding en scouting zoals de beste Nederlandse voetballer ooit ons wil doen geloven?
Twee dingen goed begrijpen, zou Joop den Uyl zeggen.
Binnen de topsport zijn er vele geroepenen en maar weinigen uitverkoren. Dat is natuurlijk bij een topclub zeker het geval.
Verder is er sprake van een wezenlijk onderscheid tussen de begrippen scouting en opleiding.
De scouting bij Ajax -ik roep dat al jaren- is erbarmelijk. De scouts vliegen de halve wereld rond, sparen airmiles, maar zelden of nooit weten ze echte versterkingen te ontdekken. De lange lijst van miskopen in de laatste tien jaar leveren het bewijs van mijn gelijk.
En misschien nog erger is dat de scouts ziende blind zijn en blijven voor de grote talenten die gewoon in Amsterdam en omgeving rondlopen. Geen enkele desbetreffende tip met een onderbouwd advies wordt door de verantwoordelijke talentenjagers nagetrokken. Pijnlijk, want zo gaat er dus heel veel talent verloren. Geen mens bij Ajax heeft belangstelling voor spelers van om de hoek, die in potentie wegens hun techniek, handelingssnelheid, spelinzicht en mentaliteit een serieuze optie kunnen zijn.
Ik ben wat dit betreft de voorganger die vanaf zijn kansel een roepende in de Ajax-woestijn is geworden. Jammer. Ik ben geen borstkloppertje, maar niet toevallig heb ik in het verleden bewezen dat ik een elftal van alleen Noord-Hollandse amateurs kan samenstellen waar het tweede team van Ajax kansloos van zou verliezen.
De scouting is bij deze verlieslijdende, beursgenoteerde deelnemer aan de Champions League een ramp. Wie er wat van zegt, krijgt hooguit een autistische reactie.
Maar, beste JC, met de huidige jeugdopleiding is helemaal niets mis!
Met het materiaal dat ze ter beschikking hebben, weten de gediplomeerde trainers er het beste van te maken. Een aantal van hen ken ik persoonlijk, ze beheersen de onderdelen pedagogiek, didactiek en persoonlijke aandacht. Hen inruilen voor anderen, zoals JC bepleit, lijkt me onzin en al helemaal geen garantie voor een nog beter resultaat. Mogelijk zijn die jeugdtrainers niet de eerste keus van De Verlosser, maar dat zegt me niet zoveel.
Kijk, als de scouts hun werk naar behoren hadden gedaan, dan was het niet nodig geweest verdedigers te kopen. Die kun je zelf heel goed opleiden. Denk aan Wim Suurbier, die op 16-jarige leeftijd bij Amstel werd weggehaald. Van rechtsbuiten werd hij omgeturnd tot de beste rechtsback ter wereld. Denk aan Ruud Krol, opgespoord bij de jeugd van een amateurclub en vervolgens een geweldige linksback.
Scouts dienen spitsen, vleugelspelers en creatieve middenvelders te ontdekken. Spelers die meteen inpasbaar zijn in het eerste elftal. Maar liever nog jeugdspelers met potentie, die binnen de Ajax-cultuur verder kunnen worden gepolijst.
Binnen het Ajax-concern mis ik op dit gebied coördinatie en stel ik arrogantie en luiheid vast. Scouts voelen zich te groot om op zaterdag om 10.00 uur te gaan kijken bij TOB in Amsterdam-Noord én op zondagmiddag in de kop van Noord-Holland bij Berdos in Bergen of Egmondia in Egmond. Een scout die zijn vak serieus neemt, doet dat week in, week uit. En dus ook als het regent. Ik ben daar nog steeds niet te beroerd voor, ofschoon ik weet dat mijn suggesties met een fraaie boog in de rood-witte prullenbak belanden.
Conclusie: in de reprimande van de nr. 14 zit een kern van waarheden. Ik weet dat Coronel en de zijnen er hun voordeel mee kunnen en zullen doen.

Peter van de Rijt
Sportcommentator

Geef een reactie

