De euro wankelt

november 27, 2010

De euro heeft me nooit zo geboeid en ik reken nog steeds alle prijzen in guldens om. Weet je tenminste wat iets werkelijk kost. Ik kom nogal vaak in Frankrijk, waar ze de prijzen consequent ook in francs vermelden. Zo hoort het én het getuigt van een toekomstvisie. Want zo ongeveer per dag wordt de kans kleiner dat de euro de crisis overleeft.
Was ik Albert Heijn, dan zou ik nu alvast weer prijzen in betrouwbare harde guldens laten zien. Hoewel? Talloze klanten zouden zich kapot schrikken.
Maar dat de euro op z’n laatste wankele beentjes loopt, dat lijkt me duidelijk.
Er zal wel een soort Noord-Europese euro komen. Zuid-Europa (en Ierland) zijn beroofd van hun lucratieve mogelijkheid hun oorspronkelijke munten te devalueren. Als ze hun schuldenpositie willen afbouwen, moet er meer geproduceerd en geëxporteerd worden. Maar wát dan? Sinaasappels, olijven, Ierse whiskey? Nee, daar zit de wereld op te wachten, zullen we maar zeggen.
Toerisme dan, als bron van inkomsten? In Ierland regent het, de Spaanse kust is verloederd en Griekenland en Portugal hebben het prijstechnisch al tegen Turkije afgelegd.
Over vijftig jaar zal op alle universiteiten onderwezen worden dat de euro een spannend avontuur was. Met de beste bedoelingen enzo. Maar dat iedereen de ondergang ervan had kunnen voorzien. Ultiem zwakke en tamelijk sterke munten smelt je niet om in een potje Wereldmunt, tenzij je het idee van nationale autonomie naar het archief verwijst.
Dat is ‘Brussel’ en de ECB nog niet gelukt en ik mag hopen dat dat zo blijft.
Vooralsnog gaat het alleen over een banken- en kredietcrisis. Maar binnen 5 jaar speelt de pensioencrisis in heel Zuid-Europa, Frankrijk en Italië niet uitgezonderd.
En dan? Onze minister van Financiën stelt zich -namens ons als belastingbetalers- opnieuw ‘garant’?
Die euro voelde wat mij betreft vanaf het begin al niet goed. Ik denk nu dat mijn intuïtie destijds niet onderdeed voor die van een helderziende.

Tobias den Besten
Economisch medewerker Soeverein

Geef een reactie

