De klasse van ‘t Spiehuis en… de Michelin

december 8, 2010

Al jaren geleden heeft Monsieur Michelin de Bandenman ‘t Spiehuis in Soest ontdekt. In tegenstelling tot die andere restaurantgidsen Lekker en Gault & Millau. Die hebben de kwaliteit van dit adres nooit herkend. Hetgeen mij bevestigt in mijn mening dat die gidsen er niet toe doen.
Nu mijn beleving.
We reden langs het paleis van koningin Juliana en de schurk van Oranje en sloegen rechtsaf.
Na een paar honderd meter arriveerden we bij een soort oud pannenkoekenhuis met een enorme parkeerplaats voor de deur. Mijn auto zou even later schril en armoedig afsteken bij de super-de-luxe sedans die er al stonden.
De ontvangst was ongekend vriendelijk en twee dames in het lang en twee obers in smoking, zo uit de prehistorie weggelopen, ontfermden zich over me. Ik stelde vast: het interieur is al even klassiek, begin twintigste eeuw. Prachtige witte lakens op tafel en het huiskamer-gevoel was compleet. Heel bijzonder: het restaurant was -zelfs voor deze lunch!- volgeboekt en ik vermoedde meteen dat iedereen precies wist dat er op een overtuigende maaltijd gerekend mocht worden.
De kaart bood de gerechten waarmee ik -als bijna zestiger- ben opgegroeid. We werden getrakteerd op onder meer uitstekende zalm, zoals het betaamt aan tafel gesneden. Plus een krab- en garnalencocktail, biefstuk van topkwaliteit en misschien wel de mooiste en beste zeetong die ik ooit proefde. De vis paste niet op het bord, er kwam dus een tweede ronde.
Conclusie: wie van nostalgie houdt, wie het zat is allerlei ‘moderne’ hapjes en combinaties met suikerbiet uit de hongerwinter te verorberen, wie het zat is bediend te worden door jongens en meisjes uit de stagiaire-klasse die bij wijn nog net het onderscheid snappen tussen rood en wit en die menen dat alle Franse kazen Brie of Camembert heten, zo iemand doet er goed aan naar Soest te reizen.
In de zomer biedt ‘t Spiehuis een vorstelijk terras voor lunch en diner. Voor rokers is er een buitentent, in de winter verwarmd.
Ik was zo enthousiast over de kwaliteit van de keuken van dit adres van de familie Herfst (en de service van ober Hans) dat ik besloot Lekker en Gault & Millau een ‘breaking news’-mailtje te sturen. Geen reactie natuurlijk. Die gidsen gaan gebukt onder autisme en vooringenomenheid. Mij best. Maar het kan toch geen toeval zijn dat ‘t Spiehuis om de haverklap voor lunch en diner is volgeboekt? Die schavuit van Oranje was er habitué. Hoe je verder ook over hem oordeelt, van voortreffelijk eten & drinken had hij verstand.
Als ik maar even de kans krijg, haast ik me opnieuw naar Soest. Zoals ik opnieuw heb vastgesteld dat de Michelin-gids met voorsprong de meest betrouwbare is.

Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

