De louche dominee Rutte van de SGP

december 11, 2010

Zo’n Mark Rutte hangt dan wel de vlotte jongen uit en ik zal niet ontkennen dat hij een hele opluchting is vergeleken bij de Zeeuwse brabbelaar die vóór hem het Catshuis bewoonde, maar qua betrouwbaarheid is ook de heer Rutte van minimaal allooi. Ik herinner me nog hoe hij tijdens de verkiezingscampagne furore maakte met de kreet: ‘Shoppen is ook zondagsrust’. Ik vermoed dat hij namens talloos veel miljoenen sprak, de zogeheten funshoppers en andere gebrekkig geschoolden die hun tomeloze verveling met een pinpas te lijf gaan. Alsof een mooi boek dan wel Ajax-Feyenoord geen uitkomst bieden voor wie bij god niet weet hoe hij de zondag door moet komen. Ik ken dat probleem niet, want ik werk gewoon zeven dagen per week, hetgeen goed bevalt, dank u. En van shoppen weet ik alleen dat het bestaat. Ik maak nooit deel uit van het winkelend publiek, ik doe nooit boodschappen en een nieuwe trui laat ik door Wehkamp per post bezorgen. Een winkel zie ik als een strafkamp, gerund door onverschillig popi-jopie personeel en bevolkt door twijfelende treuzelaars die hun tragisch onbenul als ‘gezellig’ uitventen. Ik baseer me op de desbetreffende rapportages van mijn vrouw, die een scherp waarneemster is en die bijvoorbeeld de optie van zo’n nieuwe trui bespreekbaar maakt, zodra ze dat nodig oordeelt.
Niettemin: als het volk op zondag massaal uit winkelen wil, dan moet dat kunnen, vind ik. Mark Rutte tot voor kort ook.
Maar toen D66 van de week in de Tweede Kamer voorstelde de zogeheten Zondagswet uit 1815(!) af te schaffen, liet hij zijn VVD-fractie tegenstemmen. Uit achttienhonderdvijftien, ik maakte geen tikfout. Die wet gaat over de verplichte zondagsrust, niks shoppen op de Dag des Heeren.
Zou het waar zijn dat al die VVD-Kamerleden sinds de verkiezingscampagne tot de ontdekking zijn gekomen dat ze bij nader inzien toch aan een doodsaaie zondag hechten? Tuurlijk niet. Ze hebben zich onderworpen aan de kadaver-discipline die in DDR in de mode was en in de Doema nog is. De historicus Rutte zal erover gelezen hebben, waarna hij enthousiast besloot dat deze voorbeelden navolging verdienen.
En de VVD-fractie blijkt dus samengesteld uit krakkemikkig brandhout van licht breekbare lucifers die het niet doen als je ze afstrijkt.. Je kunt alleen VVD-Kamerlid worden als je ruggegraat vervangen is door een rijtje klapsigaren. Oppassen als u ooit zo’n type een hand geeft! Ik kijk wel uit.
Wie de parlementaire democratie nog een laatste kans wil bieden, pleit er om te beginnen voor fractie-discipline te verbieden. Ooit stond er ‘zonder last- of ruggespraak’ in de grondwet.
In 2007 nam de VVD het initiatief om die achterlijke Zondagswet, het kroonjuweel van de SGP, naar het archief van een duister verleden te verbannen. Hetzelfde voorstel van D66 werd van de week alleen gesteund door de PvdA, Groen Links en de Partij voor de Dieren. De VVD gaf niet thuis. Die gaat op zondag tegenwoordig ter kerke. In plaats van naar de ArenA of de Bijenkorf.
De grote winnaar van de week is de Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging. Met 26.000 leden. Ik had het bestaan ervan zelfs niet kunnen bedenken. .
Het zullen mensen zijn die anno 2010 ook de zwarte panty bij wijze van kous als te gewaagd van de hand wijzen. Ik heb altijd bewondering voor mensen die in een kansloos achterhoedegevecht volharden. Maar ik vind het tamelijk raar dat een met het blote oog nauwelijks waarneembare minderheid de dienst uitmaakt als het over winkelen op zondag gaat.
En ik heb dus niet voorzien dat die pijnlijk goedgelovigen van de hel & verdoemenis-branche de ‘jeune premier’ tot hun voorganger zouden maken.
Toch knap.
Dom van mij.
Van de historicus Mark Rutte weet ik thans dat hij nu al voor het verleden heeft gekozen.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

One Response to “De louche dominee Rutte van de SGP”

  1. Peter Says:

    Uw tekst ging er bij mij in als Gods woord in een ouderling


Geef een reactie

