De restauratie van Feyenoord en Ajax

december 12, 2010

Er gloort weer hoop voor Feyenoord, de trots van de Maasstad. Want de club die zo met zijn enorme financiële problemen worstelt dat er met een veredeld A1-team moet worden gespeeld waardoor zelfs degradatie dreigt, heeft een mecenas gevonden.
Zulke mensen bestaan echt en conform het Rotterdamse adagium van de opgestroopte mouwen kiezen ze voor ‘geen woorden, maar daden’.
De man die Feyenoord nu voor de poort van de hel van de Jupiler-leage weegsleept, heet Pim Blokland. Toen ik hem hoorde praten bij De Wereld Draait Door dacht ik: wat is dit voor iemand? Verbaal geen grootheid, maar wat doet dat er eigenlijk toe? Hij heeft een schitterend gebaar richting Feyenoord gemaakt. En bovendien is hij kennelijk op eigen kracht schathemeltjerijk geworden.
Blokland kocht 35 procent van de aandelen, waarmee hij in feite een slordige 20 miljoen in de club pompte. Een aanmerkelijke verlichting van de schuldenlast van Feyenoord. Bovendien lanceerde hij het lumineuze idee iedere Feyenoord- supporter om een donatie van 10 euro te vragen. Ik weet wel zeker dat Blokland alle reden heeft erop te vertrouwen dat die actie veel meer dan een miljoen oplevert. Geweldig initiatief.
Ik ben er nu van overtuigd dat de eerste Nederlandse Europa Cup-winnaar op termijn weer serieus mee kan doen. En door zelf zitting te nemen in de Raad van Commissarissen kan Blokland erop toezien dat de giga-blunders van vorige bewindvoerders niet nóg een keer begaan worden.
En ik meen dus dat ook het aftakelingsproces bij Ajax nu een halt wordt toegeroepen. Zal ook stap voor stap gaan, maar het lijkt me dat Frank de Boer tijd en ruimte gegund moet worden om zich te bewijzen. Waarbij we in aanmerking moeten nemen dat hij -ook- dient te werken met spelers die Martin Jol aantrok. Van die erfenis kun je niet zomaar afscheid nemen.
Heeft u Danny Blind zien juichen? Wat een huichelaar! Onder Martin Jol zat hij onbewogen op de bank, met het zuurpruimen-gezicht van een man wiens vrouw net is geschaakt door zijn beste vriend. Hij toonde bij winst of verlies geen enkele emotie, uit haat jegens Martin Jol. Maar toen Ajax in Milaan scoorde, stond hij te juichen en te springen als een mislukte ballerina. Mijn mening is dat Blind door een beperkt aantal fans volkomen ten onrechte voor een Ajacied wordt aangezien. Blind is voor Blind, daarna weer voor hemzelf en pas in derde instantie voor de werkgever die hem te royaal betaalt. Dat is al veel te lang AFC Ajax.
Ik zie in Blind niets meer dan een farizeeër.
Het zal u verbazen, maar tot slot wil ik het even opnemen voor Ajax-directeur Rik van den Boog. Die man wordt in De Telegraaf al minstens een jaar breeduit opgevoerd als verdachte van dubieuze praktijken bij de ondergang van een of meer bv’s rond Marco Borsato.
Dat is geloof ik een volkszanger. En Van den Boog was bij die ondernemingen betrokken.
Van de week sprak de rechter Van den Boog vrij van malversaties, hij hoeft geen 5 miljoen terug te betalen. Lijkt me toch redelijk groot nieuws! Maar De Telegraaf plaatste het bericht rechts onderaan op pagina acht, die verder alleen vol stond met rouwadvertenties.
Ik vind dat schandelijk en volstrekt onacceptabel. Zo ga je niet met mensen om die je eerst in staat van beschuldiging hebt gesteld.
Neemt niet weg dat ik Rik van den Boog volstrekt ongeschikt blijf vinden voor een zo importante Ajax-functie. Nu hij vrijgesproken is, lijkt me het ideale moment aangebroken om zijn ontslag aan te bieden. Om met opgeheven hoofd het parkeerdak van de ArenA af te rijden. Waarna de volgende stap in de restauratie van Ajax gezet kan worden.
We hadden het over Feyenoord en Ajax, die spelen zondag hun klassieker in de ArenA. Met geloof ik één Feyenoord supporter op de tribune. Triest dat die wedstrijd niet gewoon in een volgepakt stadion gespeeld kan worden. Met supporters van beide grootmachten op de tribune.
Voor die enige Feyenoord-supporter heb ik overigens heel slecht nieuws. Want het gaat voor Feyenoord wederom een desillusie worden. Ajax wint met drie doelpunten verschil.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

4 Responses to “De restauratie van Feyenoord en Ajax”

  1. Wouter de Feyenoordman Says:

    Vanuit San Francisco, een compliment voor het goed geschreven stuk. Jammer dat de conclusie helemaal fout is want, Feyenoord-supporters, recht de rug: YES, WE CAN!

  2. Soeverein Says:

    Vorige week vroeg ik u wie u de meest geschikte persoon achtte om Ajax weer in het juiste spoor te krijgen.
    Ik vergat te melden dat ik, en leden van het Koninklijk Huis, geen kandidaat zijn.
    U gaf me 5 stemmen; dank daarvoor. Maar met een ‘Albanese’ meerderheid koos u voor Uri Coronel.
    Dat is geen nieuws, maar het deed me goed.
    Bij notaris Slis kunt u de volledige resultaten opvragen.
    Peter van de Rijt
    PS: U kunt uw reacties sedert twee weken direct onder mijn blog/column plaatsen. Leef U uit.

  3. Sjoerd van Laarhoven Says:

    Beste meneer van de Rijt
    Grappige column. U en Johan Derksen zijn de beste columnisten van ons land, omdat jullie als enige alles durven te zeggen en vaak gelijk hebben. Denkt u dat Ajax toch nog kampioen gaat worden?
    U schreef pas over een acteur Tim Murck. Ik heb hem gezien bij Feuten.Ook nu had u het weer goed gezien.Topper! Ik kijk nu al weer uit naar uw volgende column. Bent u ook soms Joop Rentmeester? Als ik de recensies lees herken ik uw woorden keus,of heb ik het mis. Groeten van Sjoerd

  4. Soeverein Says:

    Beste meneer van Laarhoven,
    Ik krijg rode oren van uw complimenten. Het is, dat mijn eindredacteur mij nu de ruimte geeft en dat ik alles mag schrijven als het maar een fundament heeft.
    Dat ik Tim Murck heb ontdekt is geen kunst een blinde zou hem nog van dat scherm zien afspatten. Heb hem gesproken, is ook nog een geweldig aardig en sociaal mens.
    Blijf me schrijven, meneer van Laarhoven.


Geef een reactie

