Ajax verdient beter, Keje Molenaar ook

december 19, 2010

In een van de kranten stond een prachtige foto, die was gemaakt in het advocatenkantoor van mr. Keje Molenaar.
De jurist was omringd door oud-profvoetballers uit een antiek verleden en een oude jeugdtrainer. Die mensen zouden dezelfde avond op voorspraak van Johan Cruyff gekozen worden in de ledenraad van Ajax. Ze bezetten daarin nu 7 van de 24 fauteuils.
Ik ken bijna al deze net gekozen mensen en het is te gênant voor woorden dat ze louter kunnen koketteren met hun voetbalprestaties in lang vervlogen tijden.
Of ze allemaal kunnen lezen en schrijven betwijfel ik. Sommigen heb ik nog nooit drie fatsoenlijke zinnen achter elkaar horen uitspreken.
En deze groepering moet nu als stemvee de orders uit Spanje uitvoeren.
Ik denk dat Ajax en het bestuur van Uri Coronel een betere ledenraad hadden verdiend. Dit gezelschap is een aanfluiting, waaraan Keje Molenaar leiding moet zien te geven. Die taak ligt ver beneden zijn niveau.
Ik vind dat Molenaar al twee jaar geleden op de stoel van Rik van den Boog benoemd had moeten worden. Dan waren er geen idiote aankopen gedaan die alleen maar geld hebben gekost. Geld, dat ook verdween in de zakken van allerlei dubieuze zaakwaarnemers.
Onder aanvoering van Molenaar zou er een voetbalvisie zijn ontwikkeld en dan had Martin Jol nooit de ruimte gekregen zijn hele (schoon-)familie met het oog op goed betaalde baantjes de ArenA binnen te rommelen.
Onder Molenaar als algemeen directeur was Ajax verschoond gebleven van een aandeelhoudersvergadering waarop gewoon beweerd werd dat alles binnen de organisatie prima verloopt, dat de club op koers ligt en dat de financiën in goede handen zijn.
Alleen al vanwege dit jokkebrokkelige optreden had men Rik van den Boog weg moeten sturen.
Als Molenaar directeur was geweest, dan was er in Barcelona niemand opgestaan voor een periodiek rondje kritiek dat geen oplossingen biedt. En dan zou er een ledenraad gekozen zijn zonder lieden die dat woord niet eens kunnen spellen. Dan hadden de Amsterdammers inmiddels een fatsoenlijk scoutingsysteem gehad, gespitst op in Nederland voetballende talenten.
Een betaald voetbalorganisatie heeft behoefte aan een deskundige, sociaal ervaren voetbalman die het beleid op korte-, midden- en lange termijn bepaalt en die dat laat uitvoeren door de passant die trainer heet.
Dat was Ajax onder het bewind van de hockey-expert John Jaake even vergeten toen aan Van Basten en zijn kaartvriendjes alle bevoegdheden werden overgedragen.
Van den Boog, destijds traag in het tweede van Ajax en ‘doorgebroken’ bij SC Amersfoort, herhaalde die blunder. Hij was zo trots dat hij was uitverkoren bij Ajax voor directeur te mogen spelen, dat hij alle eisen van Martin Jol fluitend inwilligde. Over leiderschap gesproken…..
Naar mijn mening zou het klapvee in de ledenraad, dat op commando ‘ja’ dan wel ‘nee’ roept, Ajax toch één dienst kunnen bewijzen. Door een motie in te dienen -en aan te nemen- waarin te lezen staat dat Van den Boog zijn functie moet afstaan aan Keje Molenaar.
Dan komt die ledenraad daarna één lid te kort. Maar in het rusthuis voor oud-spelers is heus nog wel iemand te vinden die wil toetreden. Uiteraard nadat hij eerst de eed van trouw aan JC heeft afgelegd.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

3 Responses to “Ajax verdient beter, Keje Molenaar ook”

  1. Soeverein Says:

    Van: mauricenix@hotmail.com

    Hallo Peter,
    Uitstekende column alweer. Ja Keje Molenaar hebt u inderdaad vanaf het begin gezegd dat hij de ideale directeur voor Ajax zou zijn. Daar ben ik het volledig mee eens. Maar de namen die ze naar voren hebben geschoven in de ledenraad zijn inderdaad niet de meest geschikte kandidaten.
    Het voetbal is in ieder geval met Frank de Boer weer des Ajax. Laten we hopen dat Vd Boog enz. ook plaats gaan maken voor echte Ajacieden, voor mensen met verstand van voetbal. Want Vd Boog is zeker schuldig dat miljoenen zijn uitgegeven aan spelers die het niet waard zijn om het mooie Ajax shirt te mogen dragen.
    Bij een bedrijf was Vd Boog allang weggeweest, had hij zijn koffers kunnen inpakken. Vd Boog enz. vinden zich zelf belangrijker dan de club. Maar Frank de Boer zei het goed. Ajax is het belangrijkste en zo is het maar net.
    Laten we hopen dat het wat oplevert de revolutie wat Johan in gedachten had. Ajax moet Ajax weer worden.

    Gr Maurice

  2. Sjoerd Says:

    Meneer van de Rijt, ik ben het weer volledig met u eens en uw columns zijn de weergave van keiharde feiten. Zullen ze niet altijd leuk vinden bij Ajax, maar u weet een spiegel voor te houden en wie weet kijken ze er ooit in.
    U moet mij nog vertellen of u ook Joop Rentmeester bent. Ik ben met vrouw en kinderen op uw gezag in het Spiehuis in Soest gaan eten. Het was geweldig gezellig en zoals u schreef heerlijk eten. Fijne feestdagen voor u en uw gezin.

    • Soeverein Says:

      Beste meneer Van Laarhoven,
      Fijn dat u mijn mening deelt. En ik weet dat bij Ajax een deel het volledig met mij eens is en ook achter Uri Coronel en zijn beleid staat. Maar natuurlijk zijn ze vaak bekritiseerde door mij en het geheel met mij oneens. En ik heb ook nog geen invitatie ontvangen om Tweede Kerstdag bij hen aan te schuiven.
      En op uw vraag: ik keek even in mijn paspoort en daar staat keurig Peter I.M. van de Rijt.
      Ook voor u fijne feestdagen!
      Peter van de Rijt


Geef een reactie

