De nieuwe ‘bubble’: sportsponsoring

december 21, 2010

Na de internet-, onroerendgoed-, banken- en landenbubble kondig ik alvast de volgende aan: de sponsorbubble.
Steeds meer ondernemingen komen tot de ontdekking dat al dat gesponsor van betrekkelijk commerciële waarde is.
Zo’n FIFA vroeg aan multinationals bedragen tussen de 60 en 120 miljoen euro als ze hun naam aan het WK-voetbal in Zuid-Afrika wilden verbinden. FIFA-president Blatter is voornemens deze tarieven voor zijn volgende toernooien te verhogen.
Dat gaat niet lukken.
Grootschalige sponsoring is achterhaald. ABN/AMRO heeft zijn sportsponsorbudget al met 40 procent verlaagd. In de voorbije periode moesten sponsors vaak ineens 100 procent méér ophoesten dan bij de vorige gelegenheid.
De top is bereikt, de sponsorbubble gaat leeglopen.
Ook en vooral omdat sponsors nu interactief (Facebook en dergelijke) met hun klanten contact kunnen zoeken.
Ik juich deze ontwikkeling toe. Past in mijn prognose dat het extreme kapitalisme zijn langste tijd gehad heeft. Voetballers die 300.000 euro per maand verdienen? Het houdt een keertje op.
De wal keert het schip, ik hecht aan zulke klassieke volkswijsheden. Waarvan ook hooggeleerde econometristen niet kunnen aantonen dat ze niet kloppen. Ondanks hun algebra-computers.
Een flesje Coca-Cola wordt goedkoper zodra de producent minder in klassieke sponsormarketing steekt. En de dreumes Sneijder gaat heus niet slechter voetballen als zijn salaris -om te beginnen- gehalveerd is. Misschien trouwt hij de volgende keer minder uitbundig. Heeft verder niemand last van, integendeel.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: