Goddelijk onfeilbaar als de paus

december 26, 2010

In de voetbalwereld valt veel te weinig te lachen. Vaak word je alleen maar boos, nee woedend. Bijvoorbeeld als je net voor de kerst hoort dat meneer El Hamdaoui motivatie mist omdat hij één keer op de bank heeft moeten plaatsnemen nadat zijn lievelingstrainer Martin Jol plaats had moeten maken voor de coming man Frank de Boer.
Meneer El Hamdaoui acht zich te groot voor de rol van bankzitter. Eerst berichtte zijn ‘huisarts’ dr. Van den Boog dat hij griep had, maar nadat deze diagnose zijn zoveelste blunder bleek te zijn, kwam de waarheid boven tafel: meneer was op zijn Marokkaanse pikkie getrapt. Ik vind de opstelling van deze speler schandalig en totaal onacceptabel. Een belediging voor zijn werkgever en erger nog: een affront jegens de supporters van wie uit hun vaak moeizaam bijeen gespaarde seizoenkaart deels het royale salaris van El Hamdaoui wordt betaald. Wie is deze middelmatige voetballer om zich zo te gedragen? Ik hoop dat Ajax onmiddellijk zijn salarisbetaling heeft stopgezet en hem heeft ingepeperd dat werkweigering een heel hoge boete oplevert.
Ook dat andere verwende kreng, de heer Afallay, verklaarde zich onvoldoende gemotiveerd om voor PSV nog een bekerwedstrijd te spelen. Volstrekt idioot.
In al die gesprekjes met Allah die hij tijdens, voor en na alle wedstrijden voert, moet De Hoogste Leidsman hem toch een keer ingefluisterd hebben:’jongetje dit kan je niet maken’.
Maar de onwil en het ego van deze verwende, vervelende gasten telt zwaarder dan het clubbelang, als hen dat zo uitkomt. Ook PSV zou publiekelijk moeten aankondigen dat Afallay alsnog beboet is. Heel soms vrees ik dat het niet lang meer duurt of de spelers bepalen tactiek en opstelling.
Gelukkig heb ik toch nog gelachen. Om Louis van Gaal natuurlijk. Niet in erbarmelijk Duits maar in volle frasen meldde hij ongevraagd dat hij rekent op een kilometerslange erehaag van geknielde supporters, mocht hij naar de ArenA terugkeren. Hetgeen uiteraard alleen bespreekbaar is als eerst iedereen bij Ajax ontslag neemt en hij evenveel macht krijgt toebedeeld als president Chavez in Venezuela of de Geliefde Leider in Noord Korea.
Het bestuur onder leiding van Coronel zou verbannen worden, allicht naar Siberië. Johan Cruyff zou er genadig afkomen met huisarrest voor het leven. De enige manier om te voorkomen dat De Verlosser zijne Koninklijke Hoogheid Louis van Gaal voor de voeten gaat lopen..
Het grappige is dat Van Gaal ook echt denkt dat hij boven alles en iedereen verheven en tevens goddelijk onfeilbaar als de paus is. Van Gaal heeft zichzelf benoemd tot de grootste vakman aller tijden, waar ook ter wereld.
Ik roep al jaren dat deze zieke geest tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen. Laat niemand hem ooit nog serieus nemen zodat hij geen podium meer heeft om zijn waandenkbeelden te declameren.
Dit is mijn diepste kerstwens.
Mag ik van deze gelegenheid gebruik maken om u allemaal te bedanken. U leest mijn rubriek wekelijks met zeer velen.
Ik wens u en alle mensen die u lief heeft, mooie feestdagen en een rustige jaarwisseling toe. Maar bovenal heel veel plezier en succes met uw lievelingsclub in 2011.
Voor diegenen voor wie ik niet altijd even complimenteus ben geweest en zal blijven: ook u de beste wensen. Misschien een andere -of beter nog, helemaal geen- functie in de voetbalwereld? ’t Is maar een suggestie.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

2 Responses to “Goddelijk onfeilbaar als de paus”

  1. Sjoerd Says:

    Meneer van de Rijt, ik heb vanmiddag heel vaak Soeverein aangeklikt in de hoop uw column te lezen. Geweldig wat een humor. Zoals u van Gaal neerzet is ongekend en weer raakt u de kern.
    Uw kritiek op die twee over het paard getilde pseudo vedettes, is voor uw doen nog mild. Ik kijk iedere zondag weer uit naar uw column die ik ook aan alle collegae in de VU waar ik werk doorstuur. Is het blad ook al in de losse verkoop te krijgen? Anders neem ik een abonnement.Tot volgende keer.
    Sjoerd

  2. Soeverein Says:

    Beste Peter,
    Prachtige column alweer en volledig mee eens. El Hamdaoui was te verwachten want het was te lang rustig rond zijn persoon. Frank de Boer bepaalt wie er speelt en niet El Hamdaoui. Ajax is het belangrijkste zei Frank de Boer en Frank heeft gelijk. Wat bracht El Hamdaoui de laatste weken? Helemaal niets. Maar onder Jol kon hij niet stuk. Stond hij altijd in de basis. Frank de Boer had het goed gezien en passeerde El Hamdaoui in Milaan. Ajax speelde in Milaan een geweldige wedstrijd. Zo hadden we Ajax lang niet meer gezien. En dus, El Hamdaoui: een winnende coach heeft altijd gelijk dus Frank deze keer ook. Maar meneertje voelt zich op zijn pik getrap,t was zogenaamd ziek. Ik geloofde er helemaal niets van. Ik wist meteen dat het te maken had met het passeren tegen Milaan. Ik las op bepaalde Ajax-sites om El Hamdaoui te steunen. Hoe kunnen wij nu zo iemand steunen. Iemand die onze club in de steek laat. Iemand die door ons, de supporters, zijn vet betaalde salaris ontvangt. Dus moet Ajax hem gewoon verkopen, dat is de beste oplossing.
    Ook Affelay kon het niet meer opbrengen, tegen Roda JC, voor de beker. Ongelofelijk en hypocriet als je dan zegt: ik heb alles aan PSV te danken. Want dan meen je deze woorden namelijk ook niet, anders had Affelay tegen Roda voor de beker gewoon meegedaan. Bij Barcelona zal hij niet veel aan spelen toe komen. Iniesta, Xavi: dát zijn middenvelders, daar heb je er maar een paar van op de wereld, die zijn van wereldklasse. Maar meneer Affelay voelde zich te trots om naar HSV enz. te gaan. Daar was hij wel een echte vent geworden. Zo als Vd Vaart toen ook bij HSV fysiek veel sterker is geworden. En nu bij Tottenham speelt Vd Vaart ook weer super.
    Louis wilde niet meer naar Ajax. Nu las ik laatst dat hij wel weer wilde maar dan op zijn manier. Nou Louis, met Frank de Boer als trainer en met de adviezen van Johan Cruijff zit het voorlopig wel goed. Ajax gaat Ajax weer worden. Misschien moet Louis er maar alvast aan wennen want ook zonder Louis komt Ajax terug aan de top.
    Peter ik wens u een hele fijne jaarwisseling, veel geluk en een goeie gezondheid in 2011.
    Gr Maurice


Geef een reactie

