Ingehaald door de geschiedenis

december 31, 2010

Om strikt zakelijke redenen moest ik in Parijs zijn. Ik werd er uitgenodigd voor een etentje in La Tour d’Argent, kennelijk het oudste restaurant van die stad. Kardinaal de Richelieu heeft er gepeuzeld, maar ook Napoleon, Bismarck, De Gaulle en Sarkozy. Het leek me niet correct als ik in dit rijtje zou ontbreken.
Het restaurant bevindt zich op een eerste etage. Je komt er met een lift, bediend door een Abeltje, ook nog in zo’n pak. Iemand van naar schatting vijfentwintig. Ik weet het niet, maar het lijkt me een functie die in de categorie inhumaan thuis hoort.
Aan tafel wist ik me omringd door minimaal achttien obers in jacquet, rokkostuum en andere vormen van begrafeniskledij. De zaak was allerminst uitverkocht. Ik denk dat er in de keuken een mannetje of acht actief was.
Ik oordeelde alvast dat dit fameuze restaurant onmogelijk rendabel kon zijn. Tot ik de kaart onder ogen kreeg. Voorgerechten vanaf 55 euro, hoofdgerechten omstreeks 70 euro, de voordeligste fles wijn 150 euro.
Heb ik goed gegeten en gedronken in dit met één Michelin-ster onderscheiden etablissement? Ja hoor. Maar zo heel speciaal was het nou ook weer niet. Als het alleen om de keuken gaat, dan weet ik in ons land wel veel betere adressen met een meer bescheiden prijspeil. Ik vrees dat ook -of zelfs- zo’n legendarische Tour d’Argent tot een ‘touristtrap’ verworden is.

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

One Response to “Ingehaald door de geschiedenis”

  1. Soeverein Says:

    Beste meneer Hooft,
    Vorige jaar at ik ook in la Tour d’Argent. In 3 jaar van 3 naar 1 ster.
    Ik mocht aan het raam zitten met uitkijk over l’Ile St Louis en de woning van oud président Pompidou.
    Prins Bernard at ook met regelmaat in de tempel waar de baas -een Corsicaan- tot zijn dood als een God rondliep. Zijn zoon is nu de opvolger.
    Het eten was goed maar ik kan, net als u 20 etablissementen in Nederland benoemen, die minimaal zo goed zijn, nee eigenlijk beter.
    Het eten was peperduur. Ik betaalde voor 3 man, die weinig dronken, 835 euro.
    Maar het blijft een schitterende locatie en la nostalgie n’est plus ce qu’elle était.
    Joop Rentmeester


Geef een reactie

