De toppers en downers van 2010

januari 2, 2011

Geen mooier moment om even terug te kijken en me nog een keer te ergeren aan allerlei mensen die maar in functie blijven ofschoon ze elke vorm van deskundigheid ontberen.
Wat dacht u van HumbertoTan? Lijkt mij een sympathiek mens, maar dient vandaag nog te stoppen als presentator op Eredivisie Live. Spreekt mij, gekleed als een C&A-pop, toe op een toontje alsof ik het IQ van mijn huisnummer heb. Ik woon op nummer 4.
Heeft nog nooit iemand de man verteld dat zijn dictie dramatisch slecht is? Alsof dat al geen reden genoeg is hem uit zijn lijden te verlossen. Maar erger nog: hij stelt alleen maar domme vragen. Doodeenvoudig omdat hij geen enkele notie heeft van hoe de voetbalwereld in elkaar zit en hoe de hazen lopen. Plaatsvervangende schaamte bekruipt mij als ik hem als een oude nicht over het huwelijk, of als een asceet over drank en tabak, hoor kletsen.
Als je het spel niet beoefent moet je je niet bemoeien met de spelregels.
Zo wist hij ons meteen na de zeer ernstig ogende blessure van Jonathan Reis van PSV te melden dat de speler waarschijnlijk al drie dagen later weer zou kunnen trainen. Het wordt dus een jaar later. Dergelijke onzin komt nonstop uit de mond van een man die daar een vermogen voor opstrijkt.
Het kan natuurlijk nog veel erger. Inderdaad: Jack van Gelder.
Waarom wordt deze schreeuwlelijk nog steeds van onze belastingcenten betaald? Heeft u zijn geblèr op Radio1wel eens gehoord? Je schaamt je dan dat je Nederlander bent. Zijn enige prestatie lijkt me dat hij -erg blij met zichzelf- nog steeds niet op de keien is gezet.
Twee weken geleden presenteerde hij bij wijze van uitzondering Studio Sport op zondag. Wat een dédain, desinteresse en onkunde! Jack-de-Likker stamelde zich naar het eind van de uitzending.
Hij heeft de mazzel dat zijn vrienden er ’s avonds voor zorgen dat Studio Voetbal nog enige inhoud heeft. Want zijn platitudes zijn legendarisch en zijn enige zorg is: wel vrienden, maar vooral geen mening hebben. Iedere journalist met twee jaar opleiding kan meer kleur geven aan een praatprogramma. Deze man, die zichzelf, gelooft u mij, geweldig en briljant vindt, is een aanfluiting voor de journalistiek. Hij schrijft 400 kerstkaarten aan al die voetballers die bij hem op schoot mochten zitten. Walgelijk! Hoe lang moet wij als TV-kijkers deze volgevreten onbenul nog tolereren?
Mag ik -om het jaar 2010 af te sluiten- nog even mijn lijstje van goede en slechte mensen aan u voorleggen?
Mijn held is mijn internist, dokter Van de Hoeven, die mij met geduld en deskundigheid op de been weet te houden, en dat lukt heel aardig.
Beste voetbalvoorzitter: Joop Munsterman. Hij heeft van de dorpsclub FC Twente de landskampioen gemaakt en zijn sociale gezicht is een verademing in de voetbalwereld.
Beste acteur: Tim Murck, die als Rogier den Uyl zoveel TV-kijkers deed genieten.
Beschaafdste man: Jan Bos, rector van het BRC, die nog weet hoe je beschaafd leiding geeft aan een onderwijsinstelling. Een unicum.
Beschaafdste dame: mijn stokoude topfitte moeder. Verder commentaar overbodig.
Beste speler in de eredivisie: Brian Ruiz. Een geweldenaar zonder allerlei enge maniertjes.
Beste amateurspeler: Clement Ypma van Sporting Krommenie. Ajax, moet zich schamen dat men dit talent heeft laten lopen.
Beste trainer: Mario Been. Onder deze omstandigheden zo rustig blijven en doen alsof je er in gelooft, dan heet je een topper.
Slechtste trainer: Peter Bosz. Overal waar hij komt, richt hij vernielingen aan, nu weer bij Heracles Almelo.
Beste leerling: Jip van Wijk. Geweldige droge humor in combinatie met beschaving en leergierigheid. Een unicum op die leeftijd.
Diepste bewondering voor: Hennie van Wijk, ga naar hennienaarchina.nl Speciale prijs naar René Zegerius voor weer een jaar vriendschap en zorg waar nodig.
En u bewonder ik omdat u wekelijks het geduld opbrengt mij te lezen.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

4 Responses to “De toppers en downers van 2010”

  1. Soeverein Says:

    Beste meneer van de Rijt,
    Geweldige knappe column. Ieder woord is raak en ik heb hem 3 maal gelezen en ook het trieste verhaal van Hennie van Wijk. Indrukwekkende site heeft die meneer.
    Knap gevonden om allerlei mensen te blamen en te complimenteren.
    Ik begrijp dat u gezondheidsproblemen heeft.
    Namens Olga mijn vrouw, wens ik u het allerbeste op ieder vlak.
    We willen u nog jaren lezen.
    Voor u en uw gezin een mooi 2011.
    Sjoerd van Laarhoven

  2. Peter Says:

    Dank u wel voor weer een reactie. Blijf dit doen meneer Van Laarhoven, ook als u het helemaal niet met mij eens bent.
    Hennie van Wijk was een oud-speler van mij, die in de bloei van zijn leven deze ziekte kreeg.
    Zijn hennienaarchina.nl is een indrukwekkend dagboek.
    Ook voor u en uw Olga een mooi jaar.
    Peter van de Rijt

  3. hennie van wijk sr Says:

    Beste Peter,

    Je column weer met veel plezier gelezen.
    Hij valt altijd trouw in de e-mailbus.
    Eind van dit jaar ook weer even stilgestaan bij jouw voetbal hoogte- en dieptepunten.
    Je gezondheid mag dan iets minder gaan, je scherpte blijft.
    Bedankt voor je trouwe aandacht voor Henne jr.
    Ik wens je een goed 2011 met weer veel voetbal analyses. Ik kijk er naar uit.

    Groet,
    Hennie sr

  4. Peter Says:

    Manager,hartelijk dank voor uw woorden.Ik leef met Hennie mee daar iemand die zo knokt,zo vecht,zo optimistisch blijft voor zijn eigen omgeving ,steun verdient op welke bescheiden wijze dan ook.
    Blijf me lezen op soeverein-magazine .Ik bewaar dierbare herinneringen aan onze samenwerking al bijna 20 jaar terug bij WMS.Het ga u goed en groeten aan mevrouw van Wijk-Kemper.


Geef een reactie

