Het retro-nationalisme van Linda de Mol

januari 2, 2011

Min of meer geveld door griepachtige verschijnselen loerde ik op oudejaarsavond naar de televisie. Doe ik anders nooit, want ik zie niet in waarom er op 31 december niet gewoon gewerkt wordt. Ik koester een diepe afkeer van verplichte feestelijkheden en ik vind dat uitkeringsgerechtigden die voor 250 euro vuurwerk afsteken, van hun kiesrecht beroofd moeten worden. Toen mijn kinderen nog jong waren, heb ik hen al aangekondigd dat ze nimmer gehinderd zouden worden door de vraag: wat doen we met vader deze kerst?
Namelijk niets. Ik ben in beginsel al ongeschikt voor ‘gezelligheid’ en al helemaal voor de afgedwongen variant daarvan. Aan mijn lijf geen polonaise. Of het moet een nocturne van Chopin zijn.
Ik ben natuurlijk geen lid van een of andere omroepvereniging. Wie dat wel is, weet zich veroordeeld tot het reservaat van de extreme dombo’s die hun eigen portemonnee leeg jatten. Ik beschik dus niet over een programmablad en ik realiseerde me even niet dat je ook op internet kunt achterhalen wat er zoal wordt uitgezonden. En dit geheel gratis!
Al zappend raakte ik verzeild op een doelbewust oud-Hollandsche gezelligheidsparty van Linda de Mol. Ik ken die mevrouw wel, want toen ik nog in Portugal verbleef, deden we -althans mijn vrouw- in dezelfde supermarkt boodschappen. Op het parkeerterreintje bij Apolónia kon ik vanuit mijn Mitsubishi Pajero precies zien wat ze zoal aan leeftocht in haar Toyota Landcruiser laadde. Wie weet was ik nu rijk geweest als ik toen de Privé had gebeld. Ik ben niet op het idee gekomen.
Ik heb een minuut of tien verbijsterd naar dat als quiz vermomde lachebekkenfestijn van mevrouw De Mol zitten kijken. Vervaarlijk retro-nationalisme, stelde ik huiverend vast voordat de uitzending door commerciële propaganda onderbroken werd. Voor een wat bredere, meer Europese beleving van dit spannende tijdsgewricht zijn we ook bij de zakelijk internationaal georiënteerde mevrouw De Mol helemaal aan het verkeerde adres, weet ik nu.
Ik zapte in de loop van de avond per ongeluk naar SBS6, een zender die ik nooit eerder met een bezoek vereerde. Ik viel er in een optreden van de cabaretier Guido Weijers. Nooit van gehoord, maar ondanks mijn koorts en gehoest kreeg hij mij aan het lachen. Ook hij beperkte zich tot de natie, maar hij handelde tenminste niet in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Ik snap niet waarom die Guido nog geen nationale beroemdheid is. Of heb ik iets gemist?
Ik heb ook iets van vrolijkheid ondergaan toen ik in de show van Eric van Muiswinkel viel. Vernieuwing, want geen ‘one man’-voorstelling meer, zoals sedert Wim Kan op oudejaarsavond voorgeschreven is.
Het kan dus wél, dacht ik. Dat Nederland moderniseert.
Nu heb ik gezien dat mevrouw De Mol het qua kijkcijfers gewonnen heeft.
Nederland moderniseert dus niet.
En de EU ook niet, want geen Europeaan heeft zich erover opgewonden dat we dit eerste halfjaar van 2011 onder leiding staan van de wat mij betreft verdachte Hongaarse premier Viktor Orbán. Iemand aan wie zelfs de persvrijheid niet valt toe te vertrouwen. Hij deelt boetes uit aan media die niet ‘neutraal’ of ‘evenwichtig’ berichten. Wie maakt dat uit? Ik ben de enige niet die zich zorgen maakt over deze Hongaar, want zelfs Angela Merkel wees er vorige week niet toevallig op dat persvrijheid een fundamenteel Europees recht is. Weet zo’n Hongaar veel?
Op 31 december 2011 zal mevrouw De Mol ongetwijfeld opnieuw een pleidooi voor antiek nationalisme in feestverpakking presenteren.
Maar misschien kijken Weijers en Van Muiswinkel een deurtje verder.
Desgewenst verzin ik zelf een paar goulash-grappen; ik mail ze t.z.t. graag door.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

One Response to “Het retro-nationalisme van Linda de Mol”

  1. Peter Says:

    Prachtig stuk.Haal Hagtingius weg en ik had zo mijn naam er onder gezet.
    Voor iemand met griep in zijn lichaam is u ongekend scherp!
    Ik ga vele op dit stuk attenderen.


Geef een reactie

