De man die maar op de middenstip hoefde te gaan zitten….

januari 4, 2011

Eddy Pieters Graafland, Guus Haak, Theo Laseroms, Rinus Israël, Cor Veldhoen, Frantz Hasil, Wim Janssen,Willem van Hanegem, Henk Wery, Ove Kindvall en Coen Moulijn.
Iedere voetballiefhebber die in 1970 ouder dan 12 jaar was, kon dit elftal opdreunen.
Deze spelers wonnen de eerste Europa Cup voor Nederland. En in deze ploeg maakte de lieveling van Rotterdam, het idool van twee generaties furore: Coen Moulijn. Vanmorgen is hij ingeslapen.
Ook in Amsterdam, Eindhoven of Groningen was Coen geliefd. Coen was van het volk. Een geweldige dribbelaar die met een beweging naar binnen vervolgens buitenom ging.
Iedereen wist het, iedere verdediger kon zich daar op instellen, maar Coen was je al voorbij voor je er erg in had.
Coen was de speler die wij allemaal hadden willen zijn: technisch begaafd en razend populair.
Zijn leven was zwaar. Een gehandicapte zoon, Raymond, aan wie hij in 2002 nog een nier afstond, ging zijn vader in de dood voor. Hij overleed in 2010.
Ondanks alle tegenslagen bleef Coen zichzelf. Een vriendelijk mens, die ook altijd nog belangstelling had voor al die Feyenoord-supporters die hem alleen maar kenden van de verhalen van hun opa of vader. Coen overleefde alle generaties en was het gezag van Feyenoord.
In zijn topjaren deed het verhaal de ronde dat als Coen alleen maar op een stoel op de middenstip zou gaan zitten, De Kuip tot de nok zou zijn gevuld. In deze overdrijving zat wel degelijk een kern van waarheid.
Ik kocht ooit in zijn winkel een overhemd en een stropdas. Ik kende hem absoluut niet. Maar de wijze waarop hij je tegemoet wist te treden, verraadde het geweldig mooie karakter van dit te vroeg overleden icoon.
We hebben in ons land maar weinig iconen die zo’n eretitel daadwerkelijk waard zijn.
Ik wil Coen bedanken. Omdat hij mij zo ontelbaar vaak via mijn zwart/wit-tv heeft laten genieten van zijn superieur voetbal. En ik wil hem bedanken omdat hij zoveel jaren kleur heeft gegeven aan de club en de stad die nu om hem rouwen.
Ik weet zeker dat Feyenoord zijn legende koestert en dat zijn bewonderaars de kans krijgen hem nog één keer te herdenken met een massaal gezongen: ‘Geen woorden maar daden, leve Coen Moulijn’.

Peter van de Rijt
Sportcommentator

2 Responses to “De man die maar op de middenstip hoefde te gaan zitten….”

  1. Soeverein Says:

    Hallo Peter,
    Prachtige column. Ik heb Coen niet gekend daar was ik te jong voor. Maar Pa kende hem uiteraard wel. Pa vertelde me dat het een goeie voetballer was. Er moest eens wat meer respect naar me mekaar toe zijn want ook een Ajacied staat stil bij het overlijden van een icoon van Feyenoord. Gezonde rivaliteit is prima maar er zijn grenzen.
    Ik wens Coen en zijn familie, nabestaanden heel veel sterkte.
    Gr Maurice

  2. Soeverein Says:

    Mooi geschreven meneer van de La Rijt.
    Bien à toi,
    Gonnie


Geef een reactie

