La Provence: meer dan één ster zit er niet in

januari 5, 2011

Wie de restaurantgidsen Lekker en Gault & Millau volgt, weet dat er in Driebergen een restaurant te vinden is dat al jaren positief beoordeeld wordt. Het heet La Provence.
Plots bleek dit adres ook met een Michelin-ster onderscheiden. Is de vraag waarom de Bandenman zo lang anders heeft geoordeeld. Ik herinner me het prachtige restaurant De Fuik in Aalst dat jaar in jaar uit een oase van kwaliteit was en zelfs de top-10 van Lekker haalde. Het duurde tot een paar jaar geleden voor er daar een ster werd toegekend. Dezelfde chef, dezelfde kwaliteit, dezelfde eigenaar. Ik weet het niet, maar ik heb soms de indruk dat zelfs Michelin niet goed oplet. Zoals ik vaak ook niet goed begrijp waarom een restaurant dat amper zijn deuren heeft geopend, meteen in de sterrenprijzen valt. De wegen van de Michelin-mannetjes zijn ondoorgrondelijk. Of juist niet. Misschien oordeelt een inspecteur te Drenthe net even anders dan die in Utrecht, het zou me niks verbazen.
We waren al een paar keer bij La Provence in Driebergen geweest en altijd tevreden huiswaarts gekeerd. Dus vroeg ik me af wat zou er veranderd zijn nu we in een sterrenrestaurant gingen eten?
We reden langs peperdure villa’s en er deed zich als vanouds een parkeerprobleem voor. Albert Heijn bood uitkomst, bij hem konden we onze auto kwijt.
We werden netjes ontvangen en waren -afgezien nog één andere bezette tafel- de enige gasten. Wat jammer toch dat de lunchcultuur geen poot aan de grond krijgt in ons land!
Onze lunch was van prima kwaliteit en als de keuken hét criterium voor een Michelin-ster is, dan is die onderscheiding terecht. Maar dus wel jaren te laat. In La Provence wordt op hoog niveau gekookt. Geen franje, maar oprechte kwaliteit.
Maar interieur noch bediening ‘swingen’.We misten een beetje gastheerschap, het gaat allemaal correct, maar erg afstandelijk. Geen enkele uitleg bij de wijnen en heel summier bij de schotels, het leek wel of we niet helemaal serieus werden genomen. Maar ja, wat doet dat er feitelijk toe?
Ik denk dat La Provence tevreden is met die ene ster. Een tweede zit er niet in en ik vermoed dat de desbetreffende ambitie ook ontbreekt. Constante kwaliteit is al een prestatie op zich, het prijspeil is vriendelijk, een etentje in La Provence is altijd geslaagd. La Provence http://restaurantlaprovence.nl/
Ooit had Driebergen het Chinese sterrenrestant Lai Sin’s. Jammer dat het niet is mee-geëvolueerd en nu nog maar meedoet als FC De Vergane Glorie. Ook in culinaire wereld ligt het veranderingstempo hoog.
Nu het kalenderjaar erop zit, wil ik met u mijn beste drie ervaringen met u delen:
1. Merlet in Schoorl
2. Apicius in Castricum
3. De Groene Lantaarn in Zuidwolde
Plus: gastheer van het jaar: Woudt Stroo

Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

