De heks van het vrouwenquotum

januari 7, 2011

Geschrokken van het bericht uit Roemenië dat men daar de inkomsten van heksen gaat belasten. Ik heb daar in zoverre iets mee te maken dat mijn vrouw in de wijde omgeving als heks bekend staat. Niet alleen voorspelt ze via haar gewrichten het weer aanzienlijk beter dan zo’n Helga van Leur, dat weerkundig gedacht hittepetitje van RTL-4. Op zich niks bijzonders, want de moderne meteoroloog benut zijn of haar zendtijd voornamelijk om te berichten over het weer dat we zojuist aan den lijve hebben ondervonden. Een verslagje als een voorspelling presenteren, knap bedachte oplichting, ik ken mensen die meer moeite moeten doen om een keurig inkomen bij elkaar te scharrelen. Ik begrijp ook niet waarom het technisch mogelijk is desnoods overmorgen een Febo-kroket op de maan te bemachtigen, terwijl aan de andere kant het wetenschappelijk gehalte van de meteorologie zo Madurodam is dat de kans minimaal is dat we correct te horen krijgen of er dinsdag geschaatst kan worden.
Mijn vrouw doet, behalve in het weer, ook in mysterieuze Zuid-Europese en Aziatische kruidenmengsels, die tegen van alles en nog wat zouden helpen. Ik heb geen idee. Bij hoofdpijn vertrouw ik gewoon op Bayer, bij polio trek ik mijn kicksen aan en bij kanker neem ik straks de pil van Drion. In één heksenmedicijn geloof ik overigens wél: champagne bij griep. Maar ja, dat is in werkelijkheid een tip van Napoleon.
En o ja, haar extreme knoflooksoep, waarvan ik niet weet tegen welke gruwelijke kwaal die zou helpen, is gewoon lekker.
Ondertussen heeft mijn vrouw wel degelijk een interessant klantenbestand van wanhopige goedgelovigen opgebouwd, die steevast opgelucht ademhalen als haar ultra-moderne Boeing-bezem met elektro-motor voor de deur staat. ‘Ze is er!’, weten die mensen dan. Bij wijze van esculaap draagt mijn vrouw aan haar arm een bedeltje in de vorm van die bezem. Dit om misverstanden te voorkomen.
Te vrezen valt nu dat ook de Nederlandse fiscus wel wat ziet in een belasting op hekseninkomsten. Er is vast al een desbetreffend mailtje naar Boekarest verstuurd met het verzoek: ‘tell us more’, in aanmerking genomen dat het Roemeens van de gemiddelde belastinginspecteur te wensen overlaat. Een nieuwe bron van inkomsten, dat is een gezalfd godsgeschenk voor de fiscale graaihans waar ook ter wereld.
Mocht de heksenpraktijk van mijn vrouw inderdaad onder fiscaal toezicht komen te staan, dan valt er wat mij betreft weinig lol meer aan te beleven. Ik heb haar dus gevraagd te solliciteren naar een gewone baan en haar geattendeerd op het vrouwenquotum dat het bedrijfsleven bedreigt. Een wettelijk verplicht aantal dames in de top van ondernemingen en organisaties, factoren als kwaliteit en deskundigheid, ondergeschikt gemaakt aan het tussenbeens geheim.
‘Wie wil dat?’, vroeg mijn vrouw.
‘Agnes Jongerius van de FNV.’
‘O, maar dat is al een collega’.
Er zijn meer heksen dan we denken. Een heksenbelasting kan nog aardig wat opleveren.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

