Rutte wikt, Obama beschikt

januari 9, 2011

Ik behoor niet tot die ernstig verwarden die schier onophoudelijk over New York jubelen. Een soort stadstaat met gevaarlijk uitdagende gebouwen die de menselijke maat overtreffen en voor zover ik het begrepen heb, moet je er blijkbaar vierentwintig uur per etmaal op de been blijven. Wat mij betreft geen aanlokkelijk idee. Ik mag af en toe graag de ogen luiken. Wat er eventueel ook te beleven zou wezen (vermoedelijk vooral lawaai, schietpartijen en het genante onderscheid tussen platte armoe en extreme luxe), zelfs in ruil voor een gratis ticket ga ik niet naar New York.
Ook omdat je New York op de kaart van de VS terugvindt. En met Amerika wil ik niets te maken hebben. Om dezelfde reden waarom ik destijds Spanje meed toen Franco er nog de baas was en ik pas in Portugal ging wonen toen Salazar er was opgelazerd.
Het kan best wezen dat Obama een relatief nette man is, maar de VS deugen niet. Ik begin nu even niet over de oorlogsmisdadige aanvallen op Vietnam, Irak en Afghanistan, om maar een paar landen te noemen, maar ik wijs slechts op Guantanamo Bay. Er worden -terecht- nog steeds films gemaakt over de Duitsers, hun concentratiekampen en jodenvervolging ten tijde van WO II. Ik schat dat we binnenkort al de eerste even aangrijpende films over die horror-gevangenis op Cuba te zien krijgen. Schending van de meest basale mensenrechten, wat maakt het de Amerikanen uit? Martelen moet kunnen en bij internationale strafhoven zijn de VS niet ‘aangesloten’.
Wie nu de VS bezoekt, schaamt zich binnen afzienbare tijd evenzeer als de toeristen die destijds in Hitler-Duitsland swingend Berlijn aandeden.
Ondertussen zwelgen die Amerikaanse ‘trigger-happy’ hamburger-cowboys onverminderd in hun machtswellust. Ik heb te weinig nullen op mijn toetsenbord om hun staatsschuld aan te geven, hun werkloosheid blijft onverminderd zo hoog dat tallozen zich al niet meer bij het arbeidsbureau melden, de doodstraf is in een aantal staten de gewoonste zaak van de wereld en de miljoenen mensen die er een veel te hoge hypotheek aangesmeerd hebben gekregen, slapen nu op straat. Het was dezer weken nogal koud in grote delen van de VS.
Iedereen weet dat de VS de economische oorlog met de opkomende markten al verloren hebben. Nog even en Amerika doet er niet meer toe. Verworden tot een Derde Wereldland. Op zich niks bijzonders. Dat is het lot van alle super-mogendheden, kijk de geschiedenis er maar op na. Het Romeinse Rijk, het Ottomaanse Rijk, het Habsburgse Rijk, om het tot Europa te beperken; jammer maar helaas voor de toenmalige machthebbers.
Ik vind het vreemd dat dit alles niet tot de heer Rutte is doorgedrongen, nota bene een historicus. Het lijkt me vrij dom dat hij zelfs nu nog gelooft in de betekenis en de macht van de VS. Anders valt niet te verklaren dat hij Nederlandse agenten en soldaten naar Afghanistan wil sturen. Kennelijk is hij de onderhorige slaaf van Obama, de laatste keizer van het wankelend en ten dode opgeschreven Amerikaanse Rijk. Rutte is een blinde geschiedkundige.
Ik lees dat de VS allerlei Twitter/Wikileaks-gegevens van de Nederlander Rop Gonggrijp opeisen. En van het IJslandse parlement. Hondsbrutaal en hoezo hebben die Amerikanen überhaupt nog wat te eisen? Maar je zult zien dat Rutte alle medewerking gaat verlenen. Zoals ons land ook moeiteloos onderdanen aan de VS uitlevert, in de wetenschap dat ze daar geen fatsoenlijk proces krijgen. Als je je namens de VS meldt, is het nog steeds prima zaken doen met Nederlandse rechters. Er zijn ook Europese landen die principieel niet uitleveren.
Als Rutte zijn zin krijgt, sneuvelen er nog dit jaar weer een aantal landgenoten in Afghanistan. In een zinloze en bij voorbaat verloren oorlog, vraag het de Russen. Dat is de prijs die de premier betaalt in ruil voor de handdruk van Obama, wiens rijk al half tot een historische schroothoop is verworden.
Nog even en New York is even opwindend als Pompeï.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

