Trainen in de zon: onverantwoorde modegril

januari 9, 2011


De Engelse, Franse, Spaanse en Italiaanse voetbalcompetities gaan gewoon door in deze winterperiode. Maar in ons land kennen we het fenomeen van de winterstop, óók na de proef met spelen op tweede kerstdag. Ik snap niet dat die optie geruisloos van de agenda is afgevoerd.
Zoals ik ook niet begrijp waarom de clubs het nieuwe jaar zijn begonnen met trainingskampen in alle zonnige uithoeken van Europa. Ze staan er financieel beroerd voor, dus hoezo op trainingskamp? Armlastig of niet, eredivisie, Jupiler League en zelfs amateurverenigingen springen in een vliegtuig om een week ergens in Portugal, Spanje of Turkije door te brengen. Is het echt nodig om zo even minstens een ton uit te geven aan tickets, hotels, mooie maaltijden en de huur van velden? Verwende spelers kiezen nooit voor de plaatselijke jeugdherberg.
Ik denk dat hier sprake is van weggegooid geld. Waarom zou je je niet op je eigen sportcomplex op de tweede helft van het seizoen kunnen voorbereiden? Of desnoods in Zeist, op Papendal of een ander trainingscentrum. Er zijn kunstgrasvelden, indoorzalen, krachthonken. Het is gewoon een modegril van de laatste tien jaar om met zijn allen naar het zuiden te vliegen. Ik zou het prima vinden als zo’n schoolreisje door een mecenas gesponsord werd. Maar de waarheid is dat dergelijke snoepreisje ten laste komen van toch al uiterst krappe begrotingen. Dat is onverantwoord. En het zoveelste bewijs dat onverantwoord bezig zijn hét kenmerk van de huidige voetbalmaatschappij is.
Nog even een paar andere dingen.
De gelukkig opgestapte KNVB-directeur Henk Kesler gaf een afscheidinterview waarin hij Martin Jol tot de grond toe afbrandde. Onzin uit de mond van de allerslechtste KNVB-directeur ooit. Ik herinner me dat hem destijds na het overlijden van arbiter John Blankenstein (500 wedstrijden in het betaald voetbal gefloten!) gevraagd werd alle wedstrijden met een minuut stilte te laten beginnen. Henk K antwoordde: “Als we dat doen, kun je voor iedereen wel een minuut stilte in acht nemen”.
‘Eikel’, dacht uw columnist toen. Daarna bewees Henk K. jaar in jaar uit dat hij dat inderdaad was.
Inmiddels is Frank de Boer voor de komende jaren als hoofdtrainer bij Ajax aangesteld. Een prima keus en een andere optie was er niet. Voor zover ik weet, is De Boer behalve goed in zijn vak ook een beschaafd mens en opgegroeid binnen wat dan heet de Ajax-cultuur. Maar kan iemand mij nou eens uitleggen wat voor cultuur dat nou eigenlijk is?
En dan nog een vraag over de Ajax-kwal Danny Blind. Is dit Scholletje nou al ontslagen, ‘kaltgestellt’, of tot chef van de parkeergarage weggepromoveerd? Ik vrees dat hij binnen die Ajax-cultuur werkzaam mag blijven.
Tenslotte: ik zag op Teletekst dat Hugo Borst à la minute met al zijn activiteiten is gestopt. Ik vind dat jammer. Borst is tussen al die matige journalisten een baken van integriteit. Onafhankelijk en altijd goed van alles op de hoogte. Ik hoop hem gauw weer in volle glorie op de tv te zien terugkeren.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

3 Responses to “Trainen in de zon: onverantwoorde modegril”

  1. Sjoerd Says:

    Van 14.00, tussen al dat schaatsen door, keek ik steeds stiekem of uw column er stond.
    Gelukkig, hij is er! U heeft helemaal gelijk. Onzin die trainingskampen en Henk Kesler was een zelfingenomen kwal en een te groot ego.
    U zou mij nog berichten, meneer Van de Rij,t of het blad al in de winkel ligt?
    Tot uw volgende column! Ga hem nu aan 24 mensen doormailen. Sjoerd

  2. Peter Says:

    Geachte Sjoerd,
    Blijf mijn columns -maar ook de andere- doormailen want hoe hoger de leescijfers, des te stimulerender het voor columnisten is om scherp te blijven.
    Als het blad in de winkels ligt, zal ik u dat onmiddellijk melden.
    Blijf me lezen.
    Peter vd R.

  3. Soeverein Says:

    Hallo Peter,
    Prima column alweer. Het is inderdaad niet slim als je veel geld gaat uitgeven voor een traningskamp terwijl je je beter in eigen land kunt voorbereiden. Je moet bovendien als het daar 25 graden is weer wennen als het hier rond het vriespunt is. En Kesler was inderdaad niet echt top. Zo’n uitspraak over Martin Jol, dat doe je namelijk niet. Jol heeft vorig seizoen 2de helft competitie prima gepresteerd met Ajax, 14 wedstrijden op rij gewonnen. Het was niet het Ajaxspelletje wat gespeeld werd maar Ajax eindigde wel als 2de en wist zich na jaren weer te plaatsen voor CL.
    En als iemand 500 wedstrijden heeft gefloten en zo’n staat van dienst heeft, hoe kun je dan zeggen: dan kunnen we voor iedereen minuut stilte houden. Onbeschoft als je als voorzitter van de KNVB zulke uitspraken doet. Dan heb je namelijk geen fatsoen en respect naar je medemens toe.
    Frank de Boer lijkt me ook prima keus. En afgelopen zaterdag misschien niet zo gek om eens te verliezen. Frank heeft gezien dat er nog een hoop werk aan de winkel is. Maar ik heb er vertrouwen in dat Ajax mee gaat doen om het kampioenschap en hopelijk kampioen wordt.
    Hugo Borst stopt inderdaad. Al was ik het ook niet altijd met Hugo eens, hij is wel rechtuit en zegt waar het op staat en daar hou ik van. Peter het gaat u goed. Tot de volgende week.
    Gr Maurice


Geef een reactie

