Horecava: obesitas in de Rai

januari 10, 2011

Elk jaar krijg ik een uitnodiging om de Horecava in Amsterdam te bezoeken, de jaarlijkse horeca-beurs. Die invitatie komt van Hans Steenbergen, net bekroond met de titel van ‘Foodtrendwatcher of the year’. Mooi zo. Hij was hoofdredacteur van Misset Horeca en daarvoor volgens mijn collega Peter van de Rijt de snelste buitenspeler uit de historie van het amateurvoetbal.
Ik heb weer uren door de lange gangen van de Horecava in de Rai gewandeld. Ik keek mijn ogen uit naar de trends en snufjes die de horeca in 2011 kennelijk te bieden heeft.
Tja.
Maar elk jaar opnieuw weet ik me een slachtoffer van een soort plaatsvervangende schaamte als ik zie hoe de bezoekers van die beurs ongegeneerd toeslaan bij de kraampjes van voedselketens die hun waren laten proeven. En die van drankleveranciers die niet aarzelen nóg een glaasje aan te prijzen.
Ik weet het niet hoor, maar op die Horecava lijkt het wel alsof de bezoekers zich voorbereiden op een nieuwe Hongerwinter. Bij het aanbod van elk half stukje pizza, kwart kroket, of een amuse duiken die mensen er bovenop. Twee meter verder, bij de volgende marktkraam, herhalen ze dat ritueel.
Het zal wel zo zijn dat ze hun entreegeld (50 euro, belachelijk veel geld) willen ‘terugverdienen’.
Maar ik vroeg me dus vooral af waar die meestal toch al niet slanke mensen al dat voedsel en die drank laten. Ik heb wel over maagverkleining gelezen, nog nooit over maagvergroting.
Overigens: de nieuwste trend in verband met feesten en partijen is: veel kleine hapjes met pikante smaken en desbetreffende combi’s, die tot voor onder de noemer ‘vloeken in de kerk’ vielen.
Tja.
Toch vond ik mijn bezoekje aan de Horecava de moeite waard. Ik denk dat ik nu weet wat ons straks in de minder toonaangevende restaurants te wachten staat.

Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

