Biertje? Weg hypotheek!

januari 11, 2011

Hoe vaak moet ik het nog uitleggen? Ik vrees dat het geen zin meer heeft dombo-denkers van de overheid nader op te voeden.
Voorbeeld.
Nu schijnt het weer zo te zijn dat eigenaren(!) van een huis die tevens een beetje hennep op zolder verbouwen, van hun hypotheek bestolen worden. En dus hun woning kwijt raken.
Het houdt maar niet op met de aantasting van het klassieke eigendomsrecht. Ik had een iets andere benadering verwacht van de liberalen Rutte en Opstelten.
Ik heb geen koopwoning. Ik zal er ook geen aanschaffen. Want binnen vijf jaar loop ik dan het risico dat mijn hypotheek wordt ingetrokken. Niet omdat ik een wietplantage op zolder heb, maar een goed gevuld wijnrek in de kelder. Ik doe aan sigaren en wijn, niet aan hasj, ofschoon ik zeker weet dat dat het ideale medicijn is tegen pijn bij ernstige ziektes.
Ik vrees op goede gronden dat de zogenaamde liberalen Rutte en Opstelten straks ook het eigendomsrecht van bijvoorbeeld bierdrinkers beperken. Daarvoor of daarna zou ik als sigarenliefhebber en wijndrinker aan de beurt komen.
Nog een voorbeeld.
Je hebt ook nog minister Donner die meent dat vanaf 2013 er geen huizen meer verkocht mogen worden die niet over een ‘energielabel’ beschikken. Totale onzin. Iedereen weet inmiddels dat potdicht-geïsoleerde woningen behalve zo’n label ook ernstige gezondheidsklachten opleveren. Iedereen, behalve overheidsdienaren.
Voor zover ik weet, is het minstens kwakkelen op de huizenmarkt. Ik zou menen: handen af! De nationale economie is juist nu nogal afhankelijk van die markt.
Ik weet: na de Tweede Wereldoorlog was er in België nooit woningnood. In ons land wél, en alweer. Verklaring: de Belgische overheid bemoeide zich niet met de huizenmarkt, die van ons wel en niet zo’n beetje ook. Je vindt nu in België even prachtige als betaalbare woningen. Maar dit terzijde.
Het achterlijke gedoe van bouwvergunningen en welstandscommissies heeft destijds al in woningnood geresulteerd. Nu mogen de banken geen relatief hoge hypotheken meer verstrekken, de handel in huizen zonder zo’n zinloos energielabel wordt stil gelegd en je mag niet meer doen wat je wilt in je eigen koopwoning, je eigen huis. Geen zinnig mens koopt nog een woning, voor zover hij of zij de hypotheek nog rond zou kunnen krijgen.
Dombo-denkers van de overheid. Het heeft geen zin meer die mensen bij te praten.
Ik geef het hierbij in elk geval op.

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

Geef een reactie

