ML in Haarlem: haastige spoed van Michelin?

januari 12, 2011

In de Top-100 van Lekker komt het restaurant ML niet voor. En dus werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld, want Michelin kende deze zaak een eerste ster toe. Toch raar. Niet in Lekker en wel zo’n ster. Dus richting Haarlem.
Stellig een prachtig pand, maar ik kwam niet voor een museumbezoek maar voor een culinaire belevenis. Het duurde even voor men mijn reeslanke gestalte en die van mijn eetpartner had ontdekt, maar wij waren welkom.
De bediening bleef de hele maaltijd afstandelijk en had weinig oog voor de drie tafels met zes gasten, een magere bezetting. Men had wél alle tijd voor lange telefoongesprekken die op luide toon werden gevoerd. Tja.
ML bleek te hebben gekozen voor een -laten we zeggen- gecompliceerde keuken. Je krijgt er van alles en nog wat op je bord, alsof we terug waren in de jaren 1998-2002 toen dat zo’n beetje de gewoonte was. De meer eigentijdse keuken heeft daarvan allang afscheid genomen. Terug in de tijd, ik heb daar geen principieel bezwaar tegen. Maar het wordt wat anders als je vanwege de ingewikkeld samengestelde schotels iets van 55 minuten op je voorgerecht moet wachten. Vervolgens begon de mevrouw van de bediening tekst en uitleg te geven over wat er allemaal op ons bord lag. Bij het eerste hapje moest ik daardoor vaststellen: niet meer warm, maar lauw.
Niettemin: de kwaliteit van alle gerechten was zonder meer uitstekend. Ik kon mij wat dat betreft vinden in de visie van Michelin. Maar in een door de Bandenman uitverkoren restaurant mag je toch ook enige attentie van de bediening en iets van sfeer verwachten. Bovendien weten ze in ML nogal van rekenen, om het heel voorzichtig te zeggen. Per saldo vind ik dus dat die ster hier te snel is toegekend. Andere nieuwe laureaten zijn beter, als je het totaalproduct bekijkt.
In de loop der jaren is er in ons land nogal met die sterren gestrooid. En nogal vaak werd zo’n ster één of twee jaar later weer min of meer geruisloos ingetrokken. Als voorspeller heeft u niets aan mij, maar ik zou niet verbaasd zijn als Michelin met betrekking tot ML in 2012 al op zijn schreden terugkeert.
Als de restaurantgidsen van mening verschillen, zit er niets anders op dan zelf op onderzoek uit te gaan.
Restaurant ML http://www.restaurant-ml.nl/
Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

