Kamers van Koophandel: wie verklaart de oorlog?

januari 14, 2011

Vandaag de jaarlijkse contributierekening van de Kamer van Koophandel binnen. Ik zal maar weer betalen, ofschoon ik tegen weggegooid geld ben.
Tijdje geleden reed ik op weg naar Den Helder over zo’n ringweg om Alkmaar. Zag er vanuit een ooghoek een megapand van de KvK, kennelijk nogal nieuw.
Een Kamer van Koophandel heeft niets te bieden. Behalve werkgelegenheid voor trieste minkukels die er niet aan moeten denken dat ze zelf een bedrijfje beginnen. Ze regelen wel dat ze in de meest comfortabele omstandigheden levenslang verder kunnen pitten. Tegen een gegarandeerd inkomen waar een wél actieve straatmuzikant een hemels bestaan van opbouwt.
Speelde er in de Tweede Kamer geen voorstel om de KvK af te schaffen? Nooit meer iets van gehoord.
We zullen ook nooit iets merken van het voornemen van Rutte en consorten om de administratieve lastendruk voor middenstandertjes als ik te beperken. Als regel A wordt ingetrokken, krijg ik de nieuwe regels B-1 en B-2 voor mijn kiezen.
Ik heb vanmiddag mijn BTW-aangifte over het vorig kwartaal ingediend. Ik had ook lucratief werk kunnen verrichten.
Mijn neef vroeg me vorige week of hij als voortreffelijke stucadoor voor zichzelf moest beginnen. Ik heb het hem sterk ontraden. Ik liet hem een kwartiertje zien met welke onzin-formulieren, contributies en administratieve flauwekul hij als eigen baasje allemaal te maken zou krijgen. Hij blijft dus lekker in loondienst en zijn twee vrienden die hij een baan had kunnen aanbieden, blijven op de ww aangewezen.
Ze zouden bij de KvK een nietszeggend foldertje over betalen & nog meer betalen kunnen ophalen, mochten ze iets willen ondernemen. Aangenomen dat de dienstdoende lokettist even niet snurkt.
Aan diens inkomen heb ik vanmiddag een bijdrage geleverd.
Weggegooid geld, maar wie weet aftrekbaar.
Dat hoor ik te zijner tijd wel van de accountant die zich in zijn handen wrijft zodra de regelgeving weer ingewikkelder is gemaakt.
Begin nooit een eigen bedrijf. Vanaf dag één ben je dan de feodaal onbetaalde knecht van de fiscus plus de sponsor van KvK-werknemers die van slome slaapkopperij hun beroep hebben gemaakt.
En de volksvertegenwoordiging dan? Die slaapt ook lekker door.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

4 Responses to “Kamers van Koophandel: wie verklaart de oorlog?”

  1. Peter Says:

    Het ergste is dat het bovenstaande verhaal geheel de waarheid is.

  2. Soeverein Says:

    Zoals altijd!
    peter hagtingius


Geef een reactie

