Rechtspraak: exclusief voor rijkaards

januari 15, 2011

Vandaag lijkt me het definitieve bewijs geleverd dat ons land tot een ordinaire Derde Wereld-natie degradeert.
Want de Raad voor Rechtspraak kondigt aan dat de gang naar de rechter per 1 januari 2013 alleen nog is weggelegd voor rijkaards. Een schending van fundamentele mensenrechten, het gloeilampje van de Verlichting gedoofd.
Concreet: de regering van de zogenaamde liberalen Rutte en Opstelten heeft besloten dat het zogeheten ‘griffierecht’ vanaf 2013 kostendekkend moet zijn. Dat griffierecht moet je betalen als je naar de rechter stapt. Op zich natuurlijk al ongepast. In een beschaafd land behoor je geen investering te hoeven doen als je een probleem aan een rechter wilt voorleggen.
Ik heb weleens een rechter om een oordeel gevraagd. Dure grap, terwijl ik nota bene bevriend ben met mijn briljante huisadvocaat die consequent vergeet me een rekening te sturen. We maken het af met een riant besprenkeld etentje in een van de betere restaurants. Ik weet me qua juridische bijstand bevoorrecht.
De Raad voor de Rechtspraak heeft nu uitgerekend dat kostendekkend griffierecht bij de kantonrechter straks € 1.190 gaat vergen, in plaats van € 70 zoals nu. Dan praat je bijvoorbeeld over een echtscheidingskwestie. Een mini-ondernemertje als ik is bij een arbeidsconflict dat aan de kantonrechter wordt voorgelegd in 2013 € 1.540 kwijt; nu € 210. Godzijdank heb ik geen personeel meer; ik heb voldoende ervaren dat de Chinese verwensing ‘ik wens u veel personeel’ geen loze kreet is.
Nog een paar cijfers van de Raad voor de Rechtspraak: hoger beroep van € 1.590 naar € 5.050 in 2013, ruzie met de Belastingdienst van € 40 naar € 750. Geen armoedzaaier die ooit nog de fiscus voor de kadi sleept. Tot genoegen van Jan-Kees de Jager.
Ik ben nog opgevoed met het klassieke idee dat het iedereen vrij staat -en behoort te staan- een meningsverschil aan een rechter voor te leggen. De onfatsoenlijke praktijk was -vanwege dat griffierecht- al, dat je moet betalen om een rechter te spreken te krijgen. En vanaf 2013 zijn de rechters dus exclusief toegankelijk voor mensen die goed in hun slappe was zitten.
Dieper kan een land niet zinken.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

2 Responses to “Rechtspraak: exclusief voor rijkaards”


Geef een reactie

