Open brief aan Ajax-voorzitter Coronel

januari 16, 2011

Beste Uri,

Het moet een weinig vreugdevol 2010 voor je geweest zijn als de voorzitter van je -dankzij de in de jaren ’70- wereldwijd zo beroemde club. Zeg Ajax en men roept van Peru tot Zuid-Afrika, Amsterdam, Cruyff of totaalvoetbal. Zelfs wie het fameuze Ajax van destijds nooit met eigen ogen heeft zien spelen, weet precies waarmee de club -nog steeds- geassocieerd wordt.
Maar vaak vraag ik me in gemoede af waarom je voorzitter bent geworden. Je hebt je in de maatschappij overal bewezen, je geldt als integer en onkreukbaar en daarnaast ook nog eens voorzitter van zo veel organisaties dat ik heb geen ruimte heb om ze hier allemaal op te sommen.
Op macht belust ben je allesbehalve en ik denk dus dat er maar één reden is waarom je het voorzitterschap op je hebt genomen: de club dienen waarvan je al decennia lid bent.
Die functie is geen sinecure, lijkt me. In aanmerking genomen dat Ajax permanent een ongeleid projectiel is. Er lopen teveel mensen rond die zich zelf veel belangrijker vinden dan de club.
Ik vind dat de supporters terecht eisen dat er eindelijk weer eens prijzen worden gepakt. De kampioensschaal is nu wel vaak genoeg in Eindhoven, Alkmaar en Enschede terecht gekomen, oordelen ze.
Na je aantreden kreeg je te maken met een trainer en diens kaartvriendjes van wie niet verwacht mocht worden dat ze een prestatie zouden neerzetten. En je stelde een algemeen directeur aan, die volgens mij toch het best als een pijnlijke miskoop kan worden omschreven. Vooralsnog heb ik geen enkele aanleiding gezien mijn mening bij te stellen. Onder het bewind van Rik van den Boog zijn enorme tekorten ontstaan en zijn er kansloze spelers aangetrokken die mega-salarissen verdienen. En pogingen om met Van den Boog in contact te treden, stranden steevast op zijn autisme. Waarschijnlijk is het zo dat die man veel te druk was en is met de naweeën van de ondergang van het Borsato-imperium.
Als opvolger van Marco van Basten werd Martin Jol binnengehaald. Iemand die niet bleek te passen in wat met een heel eng woord de ‘Ajax-cultuur’ heet. Nooit gesnapt wat eronder verstaan moet worden.
En alsof je nog niet genoeg ellende op je bord had, ging een gedateerde meneer die al sinds 1994 geen enkele functie meer in de voetbalwereld heeft bekleed en die slechts twee keer per jaar naast de ‘jezuïet’ Sjaak Swart in de Ajax-ereloge zit, zich met van alles en nog wat bemoeien. Met dank aan zijn spreekbuis De Telegraaf.
Ik geloof dat zo langzamerhand iedereen de buik vol heeft van Johan Cruyff en zijn ongenuanceerde lariekoek. Dat zou in elk geval kunnen verklaren waarom alleen tweede- en derde keus-adepten van De Verlosser in de ledenraad zijn gaan zitten. Als minderheid in een machteloos instituut. De wél onafhankelijke denker Keje Molenaar -sinds kort de naamgever van zijn gereputeerde advocatenkantoor- is de fractievoorzitter van deze minderheid. Een beklagenswaardige rol. Alsof je een hoogleraar dwingt les te geven op een kleuterschool.
Bij al die onrust moest jij, Uri, visie en leiderschap tonen. Dankzij je levenservaring koos je ervoor een paar van die stormen rustig te laten overwaaien. Waarom een gevecht aangaan waaruit Ajax als de grootste verliezer tevoorschijn zou komen?
Inmiddels heb je met de keus voor Frank de Boer -zo lijkt het- een prima route richting succes uitgestippeld. Ik zou je adviseren van de gelegenheid gebruik te maken om nader schoon schip te maken. Je zou makkelijk zonder Ajax kunnen, maar geloof mij: Ajax kan voorlopig absoluut niet zonder jou. Pas als het door iedereen omarmde rapport dat je naam draagt compleet in de praktijk is vertaald, zou je mogen overwegen de voorzittershamer over te dragen.
Duurt nog wel een jaar of drie, voorspel ik. En nu ik toch voorspel: in mei neem je de kampioensschaal in ontvangst. Dan weet je weer waarvoor je het allemaal doet.
Ik zou zeggen: blijf de rust uitstralen en laat je niet beïnvloeden, maar verlos je club nog dit kwartaal van Rik van den Boog. Of is dat teveel gevraagd?
Groet van je toegenegen columnist!

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

One Response to “Open brief aan Ajax-voorzitter Coronel”

  1. Sjoerd van Laarhoven Says:

    Geachte meneer van de Rijt.Indrukwekkend eerbetoon en volkomen terecht aan meneer Coronel.Ik deel uw woorden en uw analyse klopt weer helemaal.U durft het tenminste op te schrijven zonder omweg met de juiste woorden.Met u ,hoop ik dat meneer Coronel nog jarenlang onze Voorzitter blijft.Hij moet weten dat veel supporters van 409 en 410 er zo over denken
    Sjoerd


Geef een reactie

