Het drama van de huizenmarkt

januari 22, 2011

Nog niet vandaag in de post, maar ongetwijfeld onderweg: de jaarlijkse gemeentelijke waardebeschikking (WOZ) van mijn huis. Normaal gesproken teken ik uit principe vrijwel ongezien bezwaar aan. Moet binnen zes weken, anders verdwijnt een bezwaarschrift in de papierversnipperaar. Op zich al raar. Ik ben weleens acht weken van huis en dan heb ik dus mijn recht verspeeld om de gemeente lastig te vallen.
Dit keer ben ik extra benieuwd naar de gemeentelijke taxatie. Die geschatte waarde behoort namelijk flink lager uit te vallen dan in het vorige briefje vermeld stond. Het gaat nu immers om een waardebepaling per 1 januari 2010, en in 2009 is de gemiddelde huizenprijs in ons land al flink gezakt. In de WOZ-beschikking moet daarvan iets terug te vinden zijn. Zoals dus in de beschikking die ik volgend jaar krijg een nóg lager bedrag vermeld behoort te staan. In 2010 werden woningen alweer goedkoper en je hoeft geen helderziende te wezen om te voorspellen dat die trend zich dit jaar doorzet. Feitelijk niks bijzonders, want er speelt een normale marktcorrectie. Afgezet tegen de geldontwaarding was de gemiddelde huizenprijs in ons land in de jaren vóór 2008 krankzinnig snel gestegen en op zeker moment keert de wal het schip. Maar nog afgezien van de crisis wordt de huizenmarkt dit jaar aan de vraagkant extra negatief beïnvloed door de veel strengere eisen waaraan je moet voldoen als je om een hypotheek komt schooien. In een andere hoedanigheid heb ik jarenlang volgehouden dat zogeheten ‘starters’ op de huizenmarkt helemaal niet kansloos waren, maar nu neem ik die stelling niet meer voor mijn rekening. Jongeren en andere mensen met een bescheiden inkomen kunnen geen huis meer kopen en een béétje huurwoning -als die al te vinden is- vergt ook al een fors budget.
Volgens de NVM staan er meer huizen dan ooit te koop. Niettemin is de armoedige waarheid dat dit land gebukt gaat onder ordinaire woningnood voor wie modaal of minder verdient. We krijgen weer gruweltoestanden als in de jaren vijftig van de vorige eeuw, toen er voor jonge gezinnen niks anders op zat dan bij hun ouders in te trekken. ’t Is maar wat je een welvarend land noemt.
Half Nederland staat te koop, de andere helft heeft en krijgt van de banken het geld niet om te kopen. Dan gaan de prijzen dus dalen. Tot het peil is bereikt waarop starters weer mee kunnen doen. Over een jaar of drie à vijf, als huizen -gerekend vanaf het hoogtepunt in 2007/2008- met 25 procent in waarde zijn gedaald.
Maar ik had het dus over die WOZ, de ‘grondslag’ voor tal van gemeentelijke- en rijksbelastingen en de heffing van het waterschap. Ga er -als ik- vanuit dat de gemeentelijke taxatie per definitie niet klopt. Het ontelbaar aantal bezwaarschriften bij rechtbanken bevestigt mijn gelijk. Rechtbanken? Ja. Gemeenten maken er een gewoonte van bezwaarschriften af te wijzen en dan rest de gang naar de rechter die nogal vaak in het voordeel van de klager beslist.
Ik zal aangenaam verrast zijn als blijkt dat de gemeente mijn huis inderdaad een lagere waarde heeft toegekend. Maar dat gaat me waarschijnlijk geen financieel voordeel opleveren. Het staat de gemeenten vrij zelf te bepalen tot hoe ver ze huiseigenaren belasten via de OZB, onroerendezaakbelasting. In dit opzicht heb je dus dure en goedkope gemeenten, zeker als je ook kijkt naar sterk uiteenlopende belastingen als rioolheffing, reinigingsrecht (de vuilnisman), etc. In een moment van onoplettendheid heb ik voor een dure gemeente gekozen. In Bunschoten was ik bijna de helft voordeliger uit geweest. Maar ja, Bunschoten….?
Ik weet al dat mijn gemeente een hoger precentage OZB loslaat op mijn hopelijk lager getaxeerde huis. Ik heb hier al eerder op gewezen dat, zodra het Rijk bezuinigt, de gemeenten duurder worden. Volgens een recent cijfer van het CBS stijgen de lokale lasten dit jaar met gemiddeld drie procent, terwijl ‘Den Haag’ daar officieel tegen is. Volgens het Nibud gaan we er in koopkracht allemaal iets van drie procent op achteruit.
Letterlijk iedereen weet dat economische groei nu vooral afhankelijk is van consumentenbestedingen. Ik zou best wat willen uitgeven. Toch eerst maar even afwachten tot hoever de (gemeentelijke) overheid mijn huishoudkasje wil plunderen. Het zal wel leegplunderen worden.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

