Afscheid van Don Leo: mooi zo!

januari 23, 2011

Niemand in Nederland kan mooier zuchten, moeilijker kijken en langduriger door het steeds dunner wordende grijze haar strijken dan Leo Beenhakker, beter bekend als Don Leo.
En niemand kan zo eindeloos lang in oneliners praten en dusdoende altijd zijn ogenschijnlijk gelijk halen als de bijna vertrokken technisch directeur van Feyenoord.
Een leven lang is Don Leo overal aan het werk geweest. Vaak zonder veel succes, maar niet te ontkennen valt dat hij ook ongekend scoorde, bijvoorbeeld bij Real Madrid.
Zijn sterkste kanten zijn volgens mij zijn branie en bluf. Plus zijn vermogen om iedereen de schuld te geven als de boel fout loopt. Behalve natuurlijk de eerst verantwoordelijke: hijzelf.
Ik herinner me hoe het Oranje van 1990 in Italië wereldkampioen zou worden. Na het behalen van de Europese titel in 1988. Onder leiding van Leo Beenhakker werd het een fiasco, waarvoor iedereen verantwoordelijk werd gesteld. Alleen Don Leo viel volgens hem niets te verwijten.
Nu is de 68-jarige Beenhakker weer het middelpunt van een rel.
Twee jaar geleden begon hij aan zijn twintigste ‘laatste’ klusje. Zijn standaard-kreuntje als hij zich weer ergens presenteert. Zo ook toen hij Feyenoord kwam redden.
Zijn contract in Rotterdam loopt van de zomer af en hij had al laten weten dat hij van een nieuwe verbintenis voor vijf jaar er hooguit twee jaar zou uitdienen.
Wat is er mis als een organisatie dan niet voor contractverlenging kiest?
Komt nog bij dat een nadere evaluatie leert dat Beenhakker als technisch directeur bij Feyenoord gefaald heeft. Tuurlijk, er was geen geld voor dure aankopen. Maar Beenhakker heeft wel degelijk spelers aangetrokken, de verkeerde. Ze konden voor een relatieve appel en een ei naar Rotterdam worden gehaald waar ze op een giga-salaris werden getrakteerd. Alsof de post loonkosten niet op een begroting inhakt. En dan hebben we het dus over voetballers zonder enige inbreng binnen de bestaande selectie, die maar al te vaak binnen een paar maanden geruisloos via de achterdeur verdwenen. Ik denk met een oprotpremie van tien keer modaal én zwijgplicht.
Feyenoord heeft nu nieuwe investeerders, die -terecht- medezeggenschap verlangen. Wie betaalt, bepaalt. Deze geldschieters willen anders aan het werk. Lijkt me niet zo gek als je alleen al naar de ranglijst kijkt.
Dat Beenhakker nu de beledigde onschuld uithangt, is even krankzinnig als zijn boosheid toen hij een paar jaar geleden als technisch directeur van Ajax zijn sleutels moest inleveren. Wie gaat er nou in een bezemkast in de ArenA zijn mannelijkheid aan een secretaresse bewijzen?
Ik gun Don Leo al zijn pleziertjes, maar van een medewerkster blijf je af. Zo niet, dan hoef je op enige sympathie van deze columnist niet meer te rekenen.
Exit Leo en dus weer onbegrip bij de Don, die en passant nog even liet weten dat hij bij Ajax zoveel goeds heeft gedaan. Als je dat denkt, ben je echt het zicht op de realiteit kwijt. Afgelopen woensdag was de heer Beenhakker in geen velden of wegen te bekennen bij de klassieker Ajax-Feyenoord. Terwijl hij toch nog steeds wordt betaald, 350.000 euro per jaar. In ruil daarvoor legt hij nu alleen nog zijn gerimpelde arm om de schouders van zijn pleegzoon Mario Been, waarbij hij verzucht dat het niet aan ‘die kleine’ ligt dat Feyenoord zo onwaarschijnlijk slecht presteert en woensdag zo’n abominabele indruk maakte in Amsterdam.
Lag het dan misschien aan Don Leo? Schande, hoe durf ik dit ook maar even te insinueren!
Ondertussen heb ik begrepen dat Martin van Geel kandidaat zou zijn voor de opvolging van Beenhakker als technisch directeur bij Feyenoord. Het bleef lang stil in Huize Van de Rijt. Arm Feyenoord, dacht ik.
Weten ze in Rotterdam dan niet dat de charlatan Van Geel Ajax ten gronde heeft gericht en zijn eigen zakken riant gevuld? Ik dacht echt dat hij wegens malversaties in een kerker zat opgesloten, maar ik begrijp nu dat het om Kerkrade ging. Verkeerd gelezen. Maakt verder niet uit, Van Geel vult zijn zakken, waar hij ook zit.
Als ik Feyenoord één welgemeend advies mag geven, en dat doe ik graag, kies in géén geval voor Van Geel!

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

3 Responses to “Afscheid van Don Leo: mooi zo!”

  1. Sjoerd van Laarhoven Says:

    Meneer van de Rijt,ik denk wat u opschrijft.
    Knap gedaan en ik heb erg gelachen over uw kerker en Kerkrade vondst. Terwijl ik u las, hoorde ik het in die dictie Don Leo kreunen, geinig hè.
    Tot volgende week en ik blijf u volgen.

  2. Peter van de rijt Says:

    Dank voor alle emails. Inderdaad u heeft allemaal gelijk: ik schreef 1992 voor het WK in Italie er had 1990 dienen te staan. Dat is inmiddels gecorrigeerd. Ik ben blij dat u scherp en streng naar mijn teksten kijkt. En de bezemkast in de ArenA is nu het ballenhok. Geen onbelangrijke informatie……

  3. Soeverein Says:

    Hallo Peter,
    Uitstekende column alweer. Alleen was het niet 1992 het WK maar 1990 toen Leo er niets van bakte. Want toen hadden we nooit van Duitsland mogen verliezen. Oranje was toen de europees kampioen van 1988 en had toen met dat materiaal gewoon wereldkampioen moeten worden.
    En Mario Been kan er volgens velen niets aan doen. Maar heeft Mario nu spelers beter gemaakt is Feyenoord nu beter gaan presteren? Het wordt met de week slechter met als dieptepunt de nederlaag van afgelopen zaterdag thuis tegen de Graafschap.
    Martin van Geel, las ik, is ook kandidaat bij Feyenoord. Hij is toch degene die Luque, Jurgen Colin, Laurent Delorge, Ismael Urzaiz naar Ajax haalde. ze kwamen allemaal maar waren geen van allen een versterking voor de Amsterdammers. Van Geel was toch ook degene die geen antwoord klaar had toen Wesley Sneijder plotseling naar Real Madrid vertrok. We hadden simpelweg geen tijd maar weer was het antwoord van Martin van Geel, wat een slap excuus toch?
    Vandaag heb ik zitten balen en vele Ajacieden met me mee want het kampioenschap zit er dit seizoen weer niet in voor Ajax. Je weet als je naar Utrecht gaat dat je de mouwen moeten opstropen en vanaf de 1ste minuut gas moet geven. Maar als je zag wat de hele Ajax verdediging, het hele middenveld, de voorhoede vandaag voor een instelling had, nou dan ben je niet goed met je vak bezig. Stekelenburg was de enige met een voldoende, die behoede Ajax voor een grotere nederlaag. Frank de Boer zei het terecht: is 12.30 uur soms te vroeg? Het leek er wel op.
    Ik voorspel dat PSV kampioen wordt al blijf je als Ajacied altijd hopen en dromen. Peter, het gaat u goed. Tot de volgende week.
    Gr Maurice


Geef een reactie

