Suarez: inpakken, strik erom en wegwezen!

januari 30, 2011

Niemand kan zo jokkenbrokken als Ajax-directeur Rik van den Boog. Op donderdag kondigde hij stoer aan dat hij ervoor garant zou staan dat Luis Suarez 30 miljoen zou opleveren. Eén euro minder en het feest zou niet doorgaan.
Aldus de miljoenengoochelaar uit de Borsato-story, tevens chef lariekoek. Uiteindelijk gaat Luis voor 22 miljoen de deur uit en dat bedrag kan via allerlei constructies oplopen tot maximaal 26 miljoen. In het beste geval staat de garantie van Van den Boog dus garant voor 4 miljoen minder dan door hem verteld werd. Ik noteer het maar even. Hoeveel is de handtekening van Van den Boog waard?
Aan de andere kant: ik vind 22 miljoen een geweldig mooie prijs voor een speler die dit seizoen amper 3 miljoen waard was als je zijn prestaties en wanprestaties tegen het licht houdt en met elkaar in balans brengt. Luis heeft in zijn eerste Ajax-jaren veel gescoord, veel assists gegeven, maar ook hij was niet in staat de club aan de zo fel begeerde kampioensschaal te helpen. Na zijn vertrek zal het voor Ajax niet makkelijker zijn om de landstitel te veroveren. Maar als je 20 miljoen of meer kan incasseren, is er maar een antwoord in deze tijden: inpakken, strik erom en op het vliegtuig naar Liverpool zetten.
Ik voorspel Luis Suarez loodzware tijden in Engeland, waar verdedigers spijkerhard ingrijpen en de scheidsrechters en het publiek ‘vallende ziektes’ in het strafschopgebied absoluut niet tolereren.
Ten tijde van de onderhanlingen met Liverpool ontdeed Van den Boog zich ook nog even van zijn hoofdscout internationale zaken, Hans van der Zee. Wegens wanprestatie.
Dit riekt naar ‘pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet’!
Ik ken Hans erg goed en weet exact dat sedert Van de Boog zich de Ajax-burelen in heeft gerommeld, iedere speler die Van der Zee aandroeg, werd afgewezen. Tenzij ze tot de Martin Jol-familie behoorden. Nu zit Fred Arroyo op de stoel van Van der Zee. Wie was onder het bewind van Martin van Geel ook alweer de scout die Ajax bijna ten gronde richtte? Juist, Fred Arroyo.
Dat wordt dus weer een afkoopsom.
In Het Parool vertelde Van den Boog een paar maanden geleden dat hij de scouting zou hervormen.
Ik nam de proef op de som en tipte drie clubs over een zaalvoetbal-international onder de 20, die ook bijzonder goed op het veld uit de voeten kan. Daan Appel, een achternaam die de ouderen onder ons nog weten te plaatsen. Toen was de voornam Bram.
Ik belde zes keer met Ajax en zou worden teruggebeld; ik wacht nog steeds.
FC Twente verbond meteen door en vroeg mij het hemd van het lijf, bedankte me en verzocht me mijn info per email te bevestigen. Ik attendeerde die club ook nog op twee andere spelers en ook van hen werd meteen werk gemaakt. Enschede-Krommenie is kennelijk een kortere route dan Amsterdam-Krommenie.
Feyenoord liet een scout terugbellen en we hadden een geanimeerd gesprek.
Van het hautaine Ajax nooit meer iets gehoord.
Ik varieer even op een citaat van Joop den Uyl: waar visie ontbreekt, zal een voetbalclub sneuvelen.
Te vrezen valt allicht dat het levensmotto van de Van den Boog-achtigen ‘après moi, le déluge’ (na mij de zondvloed) is. En dan heb ik het niet alleen over Ajax.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

4 Responses to “Suarez: inpakken, strik erom en wegwezen!”

  1. Bram Biester Says:

    Beste meneer Van de Rijt,

    Het is toch al jaren bekend, dat men bij uw club Ajax marchandeert? Uw geslijm met de heer Coronel heeft nog geen zoden aan de dijk gezet. Beiden blijven zitten, terwijl beiden een aanfluiting zijn voor uw mooie club. Ajax is verworden tot een roestig geheel, waar iedere twee jaar een toptalent verkocht moet worden om de balans op te schonen. De trainer van dienst mag dan weer opnieuw beginnen en wordt een half jaar later weer vervangen, door een andere opportunistische houder van een KNVB diploma trainer BVO.
    Het is niks en wordt niks met uw club. Jammer, want in het buitenland schijnt men nog immer tegen uw club op te kijken.
    Gegroet,

    BB

    • Peter Says:

      Geachte heer Biester,
      Moge ik u op de eerste plaats melden dat Ajax alles behalve mijn club is. Als u mij de laatste jaren had gevolgd dan had u dat zeker moeten zijn opgevallen…. Ik oordeel op wat ik zie, weet en verneem. Mijn vertrouwen in de heer Coronel is zeer hoog en met zijn grondpersoneel heb ik inderdaad weinig. Ik dank u natuurlijk voor uw reactie; en blijf mij lezen en gaarne erop reageren.

  2. Bram Biester Says:

    Naschrift op bovenstaande:
    Met “beiden” bedoel ik uiteraard heren Coronel en Van der Boog

  3. Soeverein Says:

    Hallo Peter,
    Goeie column alweer voor al over vd Boog. Ja als je zoveel geld voor Suarez kunt krijgen en een speler zelf ook graag naar Liverpool wil gaan, dan moet je hem verkopen. Al vind ik het als Ajacied en liefhebber heel erg jammer. Want we hebben toch iets meer dan 3 jaar bij Ajax van Luis kunnen genieten. Hij werd vaak gehaat in andere stadions. Maar dat is de afgunst van andere clubs zo als de lampenkappen enz. Zo’n speler hadden zei namelijk niet. Maar ik vrees dat Luis het in Engeland ook heel zwaar gaat krijgen. Spaanse competitie, dat was de competitie voor Luis geweest. Maar hoe dan ook: ik wens Luis alle goeds en hoop wel dat hij gaat slagen bij de mooiste club van Engeland, namelijk Liverpool.
    Vd Boog: wanneer verdwijnt die kwal nu eens bij Ajax? Ik word strontziek van die vent. Hij past helemaal niet bij onze club. Altijd maar lulverhalen enz. Als het waar is wat u zegt zou ik het echt triest vinden dat Hans vd Zee weg is bij Ajax. Ik kon me al niet voorstellen dat Vd Zee geen goeie spelers aandroeg bij Ajax. Bij de lampenkappen deed hij dat namelijk ook met Farfan enz. Vd Boog dekt zichzelf altijd in. Altijd zijn het de anderen die het doen maar nooit hij zelf. Weg met die Vd Boog en Keje Molenaar als nieuwe algemeen directeur.
    En triest, Peter, dat ze bij Ajax uw adviezen met spelers niet serieus nemen; onbegrijpelijk toch? Misschien dat Frank de Boer wel eens naar u wil luisteren en open staat voor adviezen. U zegt het vaak genoeg: er loopt genoeg talent rond in Nederland, alleen moet je wel de tijd en moeite nemen om te gaan kijken toch?
    Gisteravond heb ik me toch weer geërgerd aan die lampenkappen. Wat een geluk tegen Willem II. Willem II had een punt verdiend met negen man. Hetzelfde vanmiddag, Twente tegen Feyenoord. Feyenoord had een punt verdiend. Maar Twente woont dicht bij de Duitse grens en daarom hebben ze schijnbaar zoveel geluk. Dat hadden ze afgelopen seizoen ook toen ze kampioen werden. We moeten nou niet doen of Twente nou zo goed is, dat is onzin.
    Ik voorspel daarom, als Utrecht zo speelt als tegen Ajax, dat Utrecht volgende week punten pakt tegen Twente. En als Ado een beetje slim en met lef en durf voetbalt in de lampenstad, Ado een punt pakt in de lampenstad. Dan kan de competitie nog leuk worden.
    Hopelijk komt uw voorspelling uit en wordt Ajax kampioen. Peter het gaat u goed. Tot de volgende week.
    Gr Maurice


Geef een reactie

