TV-middagje, revolutie en geschiedenis

januari 30, 2011

Gisteren een middagje revolutie gekeken. Onderhoudende televisie. Onderuit op de bank, glaasje en sigaren binnen handbereik, en dan even kijken hoe er in Noord-Afrika geschiedenis wordt geschreven. Échte geschiedenis. Want als Noord-Afrika en Arabië opstaan, dan wordt de wereld op zijn kop gezet.
Ik was natuurlijk aangewezen op CNN, Sky News en Al-Jazeera, die uit Egypte live verslag deden. En niet zo’n beetje ook. De Nederlandse televisie sliep, inclusief de zogenaamde nieuws- en zakenzender RTL-Z. In de cao voor Nederlandse tv-journalisten staat dat er op zater- en zondag per definitie géén nieuws is. Stel je voor dat je in het weekeinde aan de slag moet. Hadden die stomme Eyptenaren niet even tot maandag kunnen wachten?
Op de bank in een raar dorp in het betrekkelijk veilige Europa was ik getuige van historische gebeurtenissen in een ander deel van de wereld. Fantastisch. Ik herinnerde me hoe de Vietnam-oorlog als eerste dankzij de televisie min of meer live gevolgd kon worden. Ik ben ervan overtuigd dat de afloop van die oorlog ook en vooral door de televisie is beïnvloed.
Ik denk dat televisie de belangrijkste uitvinding van de vorige eeuw is.
Wat zou het mooi geweest zijn als we live-beelden hadden van Maarten Luther die zijn stellingen op dat kerkje in Wittenberg hamerde, of van de Franse Revolutie. Van de ramp in Pompeï, ik noem maar wat.
Televisie, even afgezien van de ‘Boer Zoekt Vrouw’ en andere ellende, is de voornaamste schildwacht van de democratie. We oordelen zelf wel als we via het scherm zien wat er gebeurt. De achteraf-opinie van historici en politici betekent dan een stuk minder, of helemaal niks. We zaten er immers zelf bij.
De hoogbejaarde Egyptische president Moubarak is het met mij eens. Hij heeft vandaag Al Jazeera uit de lucht gehaald.
Laatste nieuws: Al Jazeera is weer in de lucht. Ik installeer me weer gauw op de bank. Geschiedenis-getuige: mooier kan bijna niet.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

