De Burgemeester heeft alle tijd…..

februari 2, 2011


In de sterrenregen van Michelin viel ook De Burgemeester in Linschoten zo’n onderscheiding ten deel. Linschoten, een plaatsje vlakbij Woerden. We togen erheen en kwamen in een prachtig pand terecht met een strak zwart/wit interieur en heerlijke stoelen. Die zouden we graag overal aantreffen. Veel restaurateurs onderschatten het belang van zitcomfort!
Om met een conclusie te beginnen: de kwaliteit van de gerechten is hier subliem en op basis van deze constatering zou je denken dat Michelin heeft zijn werk grondig heeft gedaan.
Maar na deze lovende woorden is het afgelopen met de felicitatiedienst.
Het duurde allemaal zó lang voor er iets gebeurde, dat we maar eens tot tweemaal toe om brood vroegen. Hadden we beter niet kunnen doen, want het was van zo’n mediocre kwaliteit dat we het maar lieten staan. En toen de kaart kwam, moest ik even lachen. Het plastic vod herkende ik van alle stationsrestauraties in Frankrijk. Dan heb ik het dus over de jaren zestig van de vorige eeuw.
Mijn aperitief van niet-alcoholische drank was zo bitter dat de rillingen me door het lijfje joegen. Ik trachtte een ander drankje te bestellen maar de eigenaar toonde geen enkele belangstelling en bleef maar plakken bij zijn habitués. Mijn gezwaai met armen werd volstrekt genegeerd.
Terzijde: je ziet in restaurants steeds vaker dat de vaste klanten alle aandacht krijgen, wat ten koste gaat van de eenmalige passant. Ik had zo graag nog iets te drinken besteld.
Bij het voorgerecht was de dame genegen mij uitleg te geven, maar mijn tafelgenoot kreeg zelfs geen begin van explicatie en moest zelf maar de overigens uitmuntende hap analyseren. En het duurde en het duurde maar. Pas een uur na binnenkomst met slechts een heerlijke amuse kwamen tenslotte de voorgerechten. Koude entrees, dus daar kon het niet aan liggen.
Mijn hoofdgerecht van bouillabaisse was van superieure kwaliteit, maar mijn poging om extra rouille en toast te verkrijgen mislukte. Omdat we kennelijk als ‘quantité negligeable’ golden.
Toch raar dat men in een zojuist met een Michelin-ster onderscheiden restaurant zo met klanten omgaat. De zaak was goed bezet en afgezien van de eigenaar, deed in de bediening een dame wél haar best. Maar twee personen, dat is dus onvoldoende om aan iedereen minimale aandacht te besteden.
De Burgemeester is géén aanrader voor wie daar voor het eerst binnenstapt. Ik vrees dat louter stamgasten zich er op hun gemak voelen. Tenzij ik hier verslag doe van een éénmalige miskleun.
Gaan we terug? Voorlopig even niet. De Michelin-ster is qua keuken volkomen terecht, aan de rest moet nog hard gewerkt worden.
De Burgemeester: www.deburgemeester.nl
Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

