China en champagne: wie is er dom?

februari 5, 2011

Ik weet het niet hoor, met die Chinezen. Zijn ze toch een beetje dom?
Dit gaat over hun explosieve voorliefde voor champagne. Die er kennelijk in resulteert dat we vanaf april met een champagne-tekort in ons deel van de wereld gaan worstelen.
Mij maakt dat niet uit. Ik vind ‘sjampie’ drinkbaar, maar ik rijd er niet voor om. Ik weet wel dat Napoleon uitvogelde dat het spul tegen van alles en nog wat helpt, waaronder griep, maar volgens mij was dat keizertje niet zo’n medicus.
Ik heb nooit begrepen waarom zo’n ontploffende fles bubbels een godsvermogen moet kosten. Zeker niet nadat ik te Spanje hele tanks ‘cava’ op de kop tikte, voor een nog geringer bedrag in Portugal te koop toen ik daar woonde. Cava is minstens vergelijkbaar met champagne, maar mag niet zo genoemd worden. Weer een voorbeeld van de onzinregels van ‘Brussel’. Qua productieproces is er geen verschil tussen champagne en cava, qua smaak ook niet.
In zekere zin heb ik wel bewondering voor de marketing van de Franse champagneboeren. Er is een tijdje overheen gegaan, iets van eeuwen, maar het is hen gelukt van champagne een exclusief ‘merk’ te maken waarvoor belachelijk veel betaald wordt. Uiteindelijk is het een tamelijk ordinaire wijn.
Nu schijnt het zo te zijn dat Chinezen (en Japanners) in de veronderstelling leven dat ze hun maatschappelijk succes in champagne moeten vertalen. Toch een soort culturele bewondering voor, dan wel afgunst jegens, het oude, vermoeide continent Europa?
Wie weet.
Maar dan snap ik die mensen in Azië nog minder. Ze zijn economisch groot gegroeid door hun uitstekende Toyota’s in Europa aanvankelijk ver onder de prijs van een Volkswagen te lanceren. Hoe valt dan te verklaren dat ze nu het drie- à vierdubbele willen betalen voor een fles champagne die ook als cava leverbaar is?.
Zijn de Chinezen toch een beetje dom? Slachtoffers van de marketingtrucs van het oude westen? Hoezo nemen ze een fles Chinese champagne (zo te maken) zelf niet serieus? Triest.
Ondertussen wrijven de Franse champagneboeren zich in hun handen. Hun mededeling dat de voorraad in april op is, impliceert prijsverhogingen in onze regio.
En ze maken dus -winstbelust- een pijnlijke marketingfout. Door niet minder dan 45 Franse dorpjes tot nieuw ‘champagne-gebied’ te verklaren.
Meer flessen, veel minder exclusief.
Mede gelet op hun fantastische economische groei geloof ik per saldo niet dat ook maar één Chinees zo dom is dat hij extra doneert voor minder speciaal.
Maar wij in Europa zijn zo gestoord dat we vanaf mei nóg meer voor die bubbeltjes willen en gaan betalen. Wegens het alvast aangekondigde champagnetekort.
Wie er is nou eigenlijk dom?
De Chinezen niet en ik ook niet. Ik vind een biertje lekkerder dan ‘sjampie’ en heb -over mijn hele leven gerekend- vermoedelijk wel minstens twee ton uitgespaard door Heineken boven Moët & Chandon te prefereren.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

