Altijd goed: een spits die niet kan voetballen

februari 6, 2011

In de Duitse krant Bild rekende de Italiaanse spits Luca Toni af met zijn vorige trainer, de heer Louis van Gaal. Hij verklaarde hem knettergek en inhumaan en berichtte dat Van Gaal tijdens de training zijn pantalon liet zakken om de spelers zijn mannelijkheid te tonen.
De genitalieën van Van Gaal in zicht krijgen, is het allerlaatste dat ik begeer, maar die Luca Toni toont wél mijn gelijk aan. Riep ik in mijn wekelijkse column op Radio Noord-Holland niet al in 1995 dat Van Gaal geestelijk ziek is? En dat het een mega-klus voor de beste psychiaters zou zijn om die patiënt weer een beetje op het rechte spoor te zetten? Zestien jaar later en na een stuk of honderd andere ‘incidenten’ zie ik mijn analyse uit onverwachte hoek bevestigd.
Over Luca Toni gesproken: hij is hét voorbeeld van een spits die je altijd -maar dan ook altijd- moet opstellen.
Voetballen kan hij niet, spelinzicht: nog nooit van gehoord, techniek: niet meer dan die van de doorsnee amateur. Maar in het strafschopgebied staat hij altijd op de juiste plaats en bij het begin van elk seizoen weet je één ding zeker hij scoort er 20.
In mijn trainerstijd in Amsterdam had je John Hogenes, trager dan mijn schoonmoeder, de basistechniek van een derderangs speler, maar hij maakte je elk jaar kampioen door altijd en overal te scoren. Met zijn voet, zijn enkel, zijn dij, zijn dikke linkerbil of dankzij een bal die per ongeluk tegen zijn hoofd ketste. Overal waar ik ging trainen kreeg John een vet contract en kon ik in de dugout achterover leunen. Want hij maakte het waar.
Feitelijk is ook Huntelaar zo’n soort spits. Als hij iemand tracht te passeren, bid en smeek je dat hij zijn enkels niet breekt. Maar hoe vol het ook is in het strafschopgebied, Klaas Jan drukt af en scoort waar dan ook, onder alle omstandigheden.
De huidige spits van FC Twente, Marc Janko, zou na een testdag door elke betaaldvoetbalorganisatie naar huis worden gezonden. Onder het motto: u hoort nog van ons. Maar aan het einde van het seizoen, waar hij ook speelt, staat de teller op 22.
Ondertussen zit Ajax zonder echte stormram en dat valt de leiding natuurlijk te verwijten. Men liet Marco Pantelic vorig seizoen gaan en gokte erop dat het duo Suarez -El Hamdaoui -dat niet complementair is- bij elkaar zou passen.
Dacht het niet. Dus aan de slag als leiding? Dacht het niet.
Er werd gewacht tot Suarez vertrok. Om vervolgens last minute een ‘balboekje’ te pakken en als een gek te gaan rondbellen. Dat heet in goed Nederlands wanbeleid.
Maar ja, als je geen technisch directeur aanstelt en erop vertrouwt dat een Borsato-fan het wel zal regelen, dan blijkt plots op 31 januari om 24.00 uur dat je het seizoen moet afmaken zonder spits. Dat gaat nog een heel karwei worden.
Natuurlijk was er niet alleen een reservespeler van Sportclub Heerenveen (à raison van een slordige 5 miljoen!) beschikbaar voor de spitspositie in de ArenA. Een minder arrogante, autistische directie had vorig jaar zomer al minstens twee topamateurs vastgelegd, wier rendement niet zou hebben ondergedaan voor dat van Pantelic.
Uiterst betaalbare spitsen die op maat bediend worden door al die technisch begaafde spelers van Ajax en die er gegarandeerd 20 inschieten, zijn voorhanden. Maar wie niet wil luisteren moet voelen, is toch het gezegde?
Ik vrees voor Frank de Boer dat hij zware maanden tegemoet gaat.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

3 Responses to “Altijd goed: een spits die niet kan voetballen”

  1. patricia hausmann Says:

    Ik dacht, Ajax had nu Dost na binnengehaald, of is dit nog niet zeker? Een tja, Louis van Gaal, waar maakt hij zich niet belachelijk? Hij denkt toch dat ie übermensch is, of niet soms? Ik vind hem maar erg arrogant.
    Je column is super Peter…. erg goed verwoord!

    • Peter Says:

      Dag Patricia,
      Leuk dat je via mijn facebook op mijn column terecht bent gekomen. Nee hoor, Dost is dit seizoen geen Ajacied en hoe het verder gaat weet niemand. Blijf mij iedere zondag lezen en reageer. Stel ik altijd op prijs.

  2. Soeverein Says:

    Hallo Peter,
    Mooie column alweer. Ja, belachelijk dat Louis zijn broek laat zakken om laten te zien dat hij ballen heeft en een echte vent is. Luca Toni is inderdaad iemand die er tussen de 20 en 25 maakt per seizoen. Iemand dus, die je goed kunt gebruiken. Louis dacht er schijnbaar anders over. Gisteren verloor Van Gaal van Koln. Als Louis volgende week niet van Hoffenheim wint, dan kan het zo maar gedaan zijn met Louis.
    Pantelic was heel belangrijk voor Ajax. Hij scoorde, legde de ballen perfect voor Suarez, De Jong enz. Maar het belangrijkste was: Pantelic liet anderen zoals Suarez en De Jong beter voetballen. En ook Rommedahl had Ajax niet moeten verkopen. Met die 2 erbij was Ajax kampioen geworden.
    Ik had wel voorspeld dat het geluk van de ‘lampen’ en Tukkers niet kon blijven duren. De lampen liepen gisteren tegen een gevoelige nederlaag aan. En Twente speelde vanmiddag maar gelijk in Utrecht. Ajax dus de grote winnaar van dit weekend. Het spel van Ajax was vrijdag niet om aan te zien. Thuis tegen de Graafschap moet je 5, 6-0 winnen en goed spel laten zien maar dat zag ik vrijdag helaas niet.
    Toch is Ajax niet kansloos voor het kampioenschap omdat PSV en Twente ook nog genoeg punten laten liggen. Maar Ajax heeft volgende week een lastige uitwedstrijd in Kerkrade tegen Roda. Als Ajax daar kan winnen dan maakt Ajax een goeie kans. PSV gaat volgende week weer verliezen in Alkmaar en Twente is ook nog niet zo maar gewonnen van Vitesse.
    Peter het gaat u goed. Tot de volgende week met weer een nieuwe column.
    Gr Maurice


Geef een reactie

