Noord-Afrika leert ons een lesje

februari 12, 2011

Het is weer zaterdagmiddag en nadat ik als de boodschappen-sherpa van mijn vrouw haar onwaarschijnlijke hoeveelheid supermarkt-inkopen in en uit de auto heb geladen, haast ik me -met sigaren en wijn binnen handbereik- op de bank te installeren. Al Jazeera, in deze revolutionaire periode met voorsprong de beste tv-zender, doet verslag vanuit Algerije. Na die in Egypte alweer een revolte, live op tv.
Ik zit erbij en kijk ernaar, onder de best denkbare, meest luxueuze omstandigheden. Wat is televisie toch een fantastische uitvinding voor liefhebbers van nieuwe geschiedenis.
Vanwege mijn vrouw, mijn dochter en mijn eigen recente verleden heb ik iets met Frankrijk. En dus met Tunesië en vooral Algerije. Een aantal ‘Harki’s’ (Algerijnen die destijds voor Frankrijk hebben gevochten en die daarna vooral ook financieel werden afgeserveerd, zoals de Molukse KNIL-soldaten in ons land) reken ik tot mijn beste vrienden.
Gelet op wat ik nu zie en te horen heb gekregen van de Algerijnen die ik ken, moet ik nog zien of president Bouteflika zich laat wegsturen als Ben Ali van Tunesië en Moubarak van Egypte. Algerije heeft olie, en de door ‘invloedssfeer’ minstens geboeide Franse president Sarkozy zal nu wel slapeloze nachten hebben, even afgezien van zijn Carla, het fluisterzangeresje annex modepopje dat het tot ‘Eerste Dame van Frankrijk’ schopte.
Als in Algerije de vlam in de pan slaat, dan kun je er vergif op innemen dat ook in de armoedige achterstandswijken in de Franse steden, veelal bewoond door Noord-Afrikanen, om te beginnen weer auto’s in de fik worden gestoken.
Ik zit me -naar de tv loerend- het volgende af te vragen. De Noord-Afrikaanse revolutie- gevoed door armoe, werkloosheid en verder stijgende voedselprijzen- zou op ‘democratie’ moeten uitdraaien.
Maar wat is vandaag de dag nou eigenlijk ‘democratie’ zoals die door Europa en de VS aan onder meer Noord-Afrika willen opleggen? Heeft ‘het volk’ het soms voor het zeggen op die continenten? Is er ook daar niet een elite die de dienst uitmaakt?
De woede in Algerije vloeit ook en vooral voort uit het gegeven dat een verkiezingszege van het Islamitisch ReddingsFront (FIS) in 1992 door het leger voorkomen werd door die stembusgang af te gelasten. Daarna brak er vrijwel een burgeroorlog uit.
Ook in Algerije zijn ze nu een tijdje verder.
Stel dat de Moslim Broederschap in Egypte langs ‘democratische’ weg de macht overneemt. Stel dat de FIS in Algerije via keurige verkiezingen aan het bewind komt. En dan?
De strikt westers-georiënteerde pleiters voor ‘democratie’ in -onder meer- Noord-Afrika hebben geen idee. Een democratische keus voor de sharia? Wordt dat ‘getolereerd’?
Zou mij niet verbazen als de Noord-Afrikanen uiteindelijk het voortouw blijken te hebben genomen bij een soort ‘her-uitvinding’ van het begrip ‘democratie’. Die mensen lopen op ons voor (en niet voor het eerst), behalve dan qua koopkracht.
Ik sluit niet uit dat de ‘democratische’ revolutie naar ons deel van de wereld overslaat.
In Caïro, Tunis en Algiers hadden gewone mensen, kiezers!, per saldo niks in te brengen. In Amsterdam en Rotterdam ook niet, in de ‘banlieus’ van Parijs al helemaal niet, en in Hongarije (ook EU) is de pers gemuilkorfd.
Ik denk dat de Noord-Afrikanen ons nu een lesje leren. En niet zo’n beetje ook.
Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

