Provinciale Staten? M’n neus!

februari 12, 2011

Ach, die Rutte. Schijnt nu weer te vrezen voor een lage opkomst bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Gelijk Moebarak dus werkelijk geen idee van wat er leeft onder de bevolking. Die allang weet dat zo’n provincie-gedoe helemaal nergens over gaat, dat de provincies een volstrekt overbodige bestuurslaag uit het antieke tijdperk zijn, dat provincies een werkverschaffingsproject voor kansloze ambtenaren en mislukte politici zijn en dat je dus wel heel dom moet zijn om de moeite te nemen volgende maand je stem uit te brengen. Die er verder bovendien niet toe doet.
Ik ga dus naar het café en niet naar zo’n achterlijk stembureau waar je nog net niet gefouilleerd wordt, mocht ik tijd over hebben.
Zou ik die avond aan de bar iemand tegenkomen die wél gestemd heeft (de kans lijkt me klein), dan zal ik uitleggen dat stemmen voor de Tweede Kamer al om Provinciale Staten-verkiezingen ging en gaat. Circa 80 procent van de besluiten die er min of meer toe doen, wordt tegenwoordig in Brussel genomen, overigens zonder enige controle van dat opgewekt declarerend Europees Parlement. Nederland is een provincie; in economisch opzicht vooral een Duitse provincie.
Vind ik niet erg. De massale en zwaar gesponsorde publiciteit voor de wijk- dan wel dorpsraadverkiezingen in maart irriteert me wél. Er wordt veel geld in de sloot gekieperd. Wat letterlijk iedereen snapt, is voor de premier van dit land toch nog te hoog gegrepen.

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

Geef een reactie

