President, Verlosser maar geen Keizer

februari 13, 2011

En weer domineerde Ajax afgelopen week het nieuws. En weer niet dankzij flitsend spel, maar –ook, alweer- in verband met de interne organisatie.
Johan Cruyff en een groepje getrouwen gaan een aantal functies vervullen. Ze hopen en ik denk dat ze er van overtuigd zijn dat ze de club in alle geledingen beter gaan maken. Niet dat ze een formele machtsgreep hebben gedaan. Ze zijn niet eindverantwoordelijk, maar ik neem aan dat ze ervan uitgaan dat hun wil wet is.
Wordt het wat?
Johan Cruyff de Verlosser heeft de reputatie net zo snel weer te vertrekken als hij is komen opdagen en mastodont Piet Keizer was een geweldige voetballer maar is een hork van een mens die elke vorm van sociale vaardigheden ontbeert. Ik vrees dat er nergens ter wereld een cursus bestaat die Keizer ook maar 1 procent socialer kan maken. Verder baseren deze heren hun visie mede op rancune en dat is wel een heel slechte basis voor een daadwerkelijk effectief beleid. En zie: nog voor de commissie een eerste daad heeft gesteld, is Keizer alweer op de vlucht geslagen! Wat je noemt: een vertrouwenwekkend begin.
Maar ja, vertrouwen is ook geen begrip dat je makkelijk in verband brengt met de ‘leugenaar’ Rik van den Boog. Zo bezie ik die man al anderhalf jaar en zelfs het Ajax-huisorgaan De Telegraaf is het nu met me eens. Woensdag mag Van den Boog in Zeist weer proberen zijn onzin te verkopen aan de arbitragecommissie van de KNVB aangaande het ontslag van het hoofd scouting Hans van der Zee.
Ik heb Van der Zee uitgebreid gesproken en als ik Ajax een bescheiden advies mag geven: kom vóór de zitting tot een schikking, want er hangt de club een geweldige afgang boven het hoofd..
Ondertussen denk ik nog steeds dat het Ajax-president Uri Coronel niet te verwijten valt dat de falende Van den Boog ooit is aangesteld. De Raad van Bestuur had bepaald dat een -peperduur- professioneel wervings- en selectiebureau kandidaten zou voordragen. Ik weet niet wie er nog meer het lijstje stonden, maar als Van den Boog met kop en schouders boven de overige sollicitanten uitstak, dan is het begrijpen dat hij werd benoemd.
Moet je Coronel dan niet minstens verwijten dat hij Van den Boog nog steeds niet ontslagen heeft? Ik vind van niet. Het ontslag van een directielid moet gebaseerd zijn op juridisch bewijsbaar falen en/of het berokkenen van schade aan de werkgever. De affaire-Borsato had misschien een ontslaggrond kunnen opleveren, maar vooralsnog is er die zaak geen sprake van enige veroordeling van Van den Boog. Bovendien zou zo’n ontslag aardig in de papieren lopen, want neemt u van mij aan de betrokkene zich perfect heeft ingedekt.
Ik denk dat Coronel geduldig wacht tot Van den Boog juridisch correct de deur kan worden gewezen. Zal niet lang meer duren. De directeur heeft de Raad van Bestuur onjuist geïnformeerd, geblunderd en gelogen in de kwestie rond het ontslag van Van der Zee. Iedereen ziet de strop om de nek van Van den Boog al.
Zijn opvolger staat klaar. Via de ledenraad zit hij inmiddels in een commissie die gaat adviseren op organisatorisch en juridisch gebied. U, lezers, mag mij de naam mailen. Onder de inzenders van het juiste antwoord verloot ik een mooi prijsje.
En nu ik u, beste lezers, toch spreek: u verwijt mij vaak dat ik Coronel alsmaar spaar. Tja, maar ik vind dus dat ik hem volkomen terecht steun. Ajax is gebaat bij een oase van rust in de hoogste regionen. Dat hij nog lang aanblijft, betwijfel ik overigens. Zijn vertrek zou net zo slecht zijn als na de verkiezingen in maart een meerderheid van de rechtse kerk in de Senaat.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

2 Responses to “President, Verlosser maar geen Keizer”

  1. C. Schilder Says:

    Lang geleden dat ik zo’n column heb gelezen, in 1 woord fantastisch.

    Mijn antwoord op de prijsvraag is
    Keje Molenaar

    (ik zal alvast een vrije dag/week/maand plannen voor de prijs haha)

  2. BB Says:

    ah ah !
    Met Keje Molenaar is de Cup, de prijs !
    BB


Geef een reactie

