Tip voor Wilders: neem de fiscus in de tang

februari 13, 2011

De herintroductie van de wielklem, kennelijk te Amsterdam, is een boeiend bericht. Vraag me af waarom er überhaupt voor parkeren betaald zou moeten worden. Blijkbaar een achterhaald debat. Maar wat is in dit verband eigenlijk de tegenprestatie van een gemeentelijke overheid die alleen maar parkeermeters plaatst om te cashen?
Ik ben de laatste Nederlander zonder pinpas, OV-chipkaart en andere strikt nationaal gebonden betaalmiddelen. Ik heb een creditcard, ik ben nogal internationaal ambulant, nooit een probleem te Rome, Londen, Parijs, Lissabon, Dakar in Senegal of Douala in Kameroen.
Maar no way dat ik met die creditcard bij de NS een treinkaartje kan kopen, bij Albert Heijn word ik voor schut gezet als ik geen pinpas en evenmin concrete euro-flappen in de aanbieding heb.
Aan betaald parkeren doe ik in principe niet omdat ik tegen gelegaliseerde diefstal ben, ik sponsor geen overheid die zich als jatmous afficheert. Dit impliceert dat ik zo min mogelijk auto rijd, althans in Nederland. Zodat ik de overheid opgewekt met lege handen laat staan: aan mijn lijf geen parkeerbelasting en -vrijwel- evenmin die idiote accijns op autobrandstof. En snelheidsovertredingen -nog zo’n roofoverval van de bovenonsgestelden- zijn voor mij amper weggelegd, want ik rijd dan wel in de Sportwagon-variant van zo’n Pajero, maar aan hard rijden doet deze trouwe vriend al jaren niet meer. Waarschijnlijk wel aan CO-2-uitstoot, geen idee. In elk geval lukt het nog niet mijn sigaar met behulp van het uitlaatgas op te steken.
Je hebt -nu ook weer- van die mensen die Shell de schuld geven van de peperdure benzine en diesel. Klopt niet. Jan Kees de Jager is de gauwdief die autorijden onbetaalbaar maakt en daarmee de -misschien- economische groei bij voorbaat de nek omdraait. Bij elk tankstation-bonnetje krijg je nu geheel gratis de kortste weg naar tomeloze inflatie aangewezen. De TomTom vergist zich als richtingaanwijzer vaker.
Ik mocht zo’n Blauwe Envelop ontvangen. Volgens de accountant valt het mee wat ik moet afdragen. De tarieven van de Nederlandse inkomstenbelasting zijn naar Europese normen redelijk, of althans gemiddeld.
Maar als we nu eens nagaan hoeveel we werkelijk aan belasting betalen? Ook in de supermarkt betaal je belasting (BTW), ook bij het tanken draag je af (BTW, accijnzen) en de gemeente komt nog even langs met zijn onroerendezaakbelasting, het waterschap, noem maar op.
Was ik Wilders (wat Allah verhoede, ik heb niets tegen grijze haren en wantrouw bleekmiddelen) zou ik van de PVV behalve een anti-islampartij ook een anti-fiscuspartij maken. Ik denk dat belastingvrijdom op termijn meer kiezersperspectief biedt dan hoofddoekjesvrijdom.
Overigens: mijn vrouw draagt ook een hoofddoekje. Zodra het waait en/of regent. Staat haar geweldig!

Geef een reactie

