Drank, leerplicht en Heere Heeresma

februari 15, 2011

> En nu wordt dus weer voorgesteld dat kinderen onder de zestien voortaan strafbaar (!) zijn zodra ze een biertje kopen.
Dat wordt dus niks, qua ‘handhaving’. Leer mij mijn neefjes kennen.
Mijn dochter -met een Franse achtergrond- ‘drinkt’ al sinds haar zesde. Destijds bij voorkeur champagne, tegenwoordig liever Hertog Jan dan Grolsch of -beter nog- eerder de rosé van Ott dan een zware maar wel heel lekkere ‘rouge’ uit de Bourgogne of de Bordeaux-streek.
Ben ik een slechte vader omdat ik mijn dochter heb leren drinken? Ik drink (en rook), het zou wel heel hypocriet zijn mijn dochter -zolang ze geen achttien is- op het risico van vervolging door het Openbaar Ministerie te attenderen.
Ik was een keertje op een kermis in Koedijk, bij Alkmaar. Daar beleefde ik de invulling van het begrip comazuipen. Ik was er snel weer weg, mijn dochter ook.
Daarna dronken we in alle rust nog een fles betere wijn.
In hoeverre zijn ouders eventueel verantwoordelijk te stellen voor misdragingen van hun kinderen?
In hoeverre weet de overheid het beter als het om onze kinderen gaat?
Lang geleden maakte ik oorlog met zo’n leerplichtambtenaar die oordeelde dat mijn dochter twee dagen illegaal verzuimde als ze me in den vreemde met een visite vereerde. Ik heb die man opgewekt op zijn zinloze bestaan gewezen en nooit meer iets van hem vernomen. Hij zal wel een riant pensioen genieten. Nooit gewerkt, toch onder de pannen.
Nog langer geleden sprak ik met de auteur Heere Heeresma. Die zijn zoon van school hield. Hoezo ‘leerplicht’ als je het zelf beter kunt, qua onderwijs? Was zijn stelling. Het debat ‘witte’ versus ‘zwarte’ scholen ga ik maar even uit de weg.
Is de ‘beste’ school niet gewoon thuis? Is ‘leerplicht’ niet een achterhaald idee uit het begin van de vorige eeuw? De sociaal-democratische arbeidersbeweging die op emancipatie afkoerste, had toen een punt.
Met mijn dochter gaat het uitstekend. Ze drinkt veel minder dan ik en ze heeft me -nog geen achttien- al een keer feilloos naar huis gereden toen ik naar de normen van de wet vermoedelijk een glas te ver was.
Thuisgekomen trokken we een lange neus naar de overheid. En we namen er nog eentje.

Dolf Verkerke
Medewerker Soeverein

Geef een reactie

