De terreur der christen-ayatollah’s

februari 18, 2011

Mij interesseert het niet, want ik kom nooit in winkels. Het maakt mij dus niks uit of ze op zondag dan wel maandag geopend of gesloten zijn. Maar het is natuurlijk te gek voor woorden dat een minieme minderheid van christen-ayatollah’s bepaalt dat er op de Dag des Heeren in beginsel niet geshopt mag worden. Niet naar de kerk? Dan ook niet naar de Hema, nota bene de Hemel voor een fanatiek soort kooplustigen die tevens een druipende rookworst begeren.
Eerlijk gezegd weet ik niets van een moderne Hema, maar ik heb wel gelezen dat het nieuwe filiaal in Parijs niet aan die rookworsten begint. Jammer, anders had ik mijn talloze Franse vrienden graag even uitgelegd waar de afkorting Hema voor staat: Hier Eet Men Afval. Een ontzettend oude en flauwe grap, die ik ver voor het begin van de jaartelling ook eens op papier zette. Prompt ontving ik voor het eerst een hoog-getoonzet schrijven van een advocaat. Tussen mij en de Hema is het nooit meer goed gekomen. Maar dat die worsten smerig zijn weet ik nog steeds zeker, ofschoon ik me baseer op vijftien jaar geleden. Toen schotelde mijn toenmalige secretaris me zo’n hapje Hema-rookworst voor, waarna ik een deel van de avond gebukt ging onder maag- en darmstoornissen. Om het netjes te zeggen.
Niettemin raak ik tamelijk van de kook als bericht wordt dat de gereformeerde kliek van de Rouvoet- en Van der Staay-achtigen, de politieke pausen van de Intolerante Kerk, heel consumptief Nederland belet op zondag de economie op te krikken. En dus ook een visite aan de Hema verbieden.
Toevallig ben ik enigszins op de hoogte van de gereformeerde ideologie die -laten we zeggen- minder feestelijk en overdreven dwangmatig is. Mijn vrouw, zo’n Hugenote, is in die kringen opgevoed, destijds op zondag twee keer ‘s daags ter kerke. Waar ze als klein meisje met hel en verdoemenis bedreigd werd terwijl ze toen al liever naar Feyenoord ging.
Gereformeerden vormen naar mijn mening de meest bedenkelijke sekte der christenhonden, een term die mij bevalt en die volgens recente rechterlijke uitspraken mag. Hoewel: ik acht mijn honden van een hogere orde dan fanatieke christenen. Mijn honden doen tenminste helemaal niet moeilijk als mijn vrouw uitgerekend op zondag voer inslaat.
Een met het blote oog vrijwel niet meer -gelukkig maar- waarneembare minderheid van christenblaffers in eeuwenoude hersendodenklederdracht verhindert mijn kinderen ondertussen op zondag te shoppen. Wel een grote mond over de ayatollah’s in Iran en omstreken, maar in eigen land zelf als de dood voor iets fundamenteels als mensenrechten. Waaronder winkelen op zondag.
En dan hebben we dus de heer Rutte. Die ten tijde van de Tweede Kamerverkiezingen nadrukkelijk propaganda maakte voor de zondagse kooplust. In een nieuwe rol kiest hij voor zondagsrust, naar de onderdrukkende, gereformeerde definitie van dat begrip rust.
Zijn nieuwe inzicht schijnt samen te hangen met zijn droom dat zijn kabinet overleeft. En dus verkwanselt hij liberale beginselen aan gereformeerde denklozen die fundamentele vrijheidsidealen opblazen.
Wie destijds als kooplustige op de VVD stemde, weet zich nu opgelicht door een charlatan die een eigen bedje in het Catshuis prefereert boven een principiële keus voor iets van democratie.
De mini-mini-minderheid van de gereformeerde anti-vrijheidsstrijders Rouvoet en Van der Staay maakt anno 2011 de dienst uit. Democratie?
Toch knap van die enge sekte. Die en passant ook nog even het vlieggewicht van de huidige premier onder onze aandacht brengt.
Democratie? Wie weet hebben ze er in Tunesië, Libye, Egypte, Algerije, Bahrein nu al meer verstand van. Of in Jordanië.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

3 Responses to “De terreur der christen-ayatollah’s”

  1. Peter Says:

    Zelden een stuk gelezen dat mij zo rechtstreeks raakte.Wie als uitgangspunt de bijbel heeft om het leven te legitimeren mag geen enkele functie in ons land bekleden.Dus CDA,CU en gods eigen club de SGP dienen te worden opgeheven.
    En terug naar uw oordeel over de Hema van 15 jaar geleden die van mij is van zeer recente tijd doch de conclusie uit het verleden en het heden zijn identiek.Niet te vreten!

  2. ZijalleenisZij Says:

    Niet Hier Eet Men Afval….maar Het Eerst Met Alles…..

  3. ZijalleenisZij Says:

    Niet Hier Eet Men Afval….. maar Het Eerst Met Alles…..


Geef een reactie

