Ja: FC Twente wordt kampioen

februari 20, 2011

Het was een prachtige donderdagavond voor de liefhebber van het Nederlandse voetbal.
De prestatie van FC Twente sprong het meest in het oog. Winnen in een stadion met 500 toeschouwers, bij een temperatuur van 15 graden onder nul, van de kampioen van Rusland die al 5 jaar ‘thuis’ niet verloren had. Het is me nogal een prestatie.
En weer een bewijs dat men in Enschede de boel op orde heeft. Interne rust en een topsportklimaat. Met een visie op de korte én lange termijn. Kom daar eens om bij andere clubs.
Zeker na deze overwinning blijft mijn prognose die ik hier voor de aftrap van het seizoen noteerde: FC Twente zal wederom de titel grijpen.
Overigens: Ajax presteerde ook uitstekend. Na een matige start tegen Anderlecht telde uiteindelijk het eindresultaat: 0-3. Dat is nogal wat. Ajax haalt nu gegarandeerd de volgende ronde en winnen is -zoals iedereen weet- het beste medicijn als een club aan onrust ten onder dreigt te gaan.
PSV speelde gelijk tegen het -bijna- tweede elftal van Lille. Een matige resultaat, maar uit gelijkspelen en twee treffers meenemen, is op papier zo gek nog niet. Moet voldoende zijn om straks in de eigen huis de volgende ronde af te dwingen.
En dan zitten er 3 Nederlandse clubs bij de laatste 16. Er zijn niet zoveel landen die dat ook kunnen zeggen.
Het probleem met PSV is dat er saai gespeeld wordt. Ik weet het, er zijn spelers verkocht en er zijn geblesseerden. Maar dat rechtvaardigt niet wat we nu te zien krijgen. Ik denk dat PSV tekort schiet voor de titel. Het zal tussen FC Twente en Ajax gaan, in die volgorde.
Ondertussen volg ik de dagelijkse soap ‘Rick van den Boog liegt’, veel betere tv dan ‘Boer zoekt vrouw’ of ‘Op zoek naar Zorro’. Fascinerend te zien hoe fenomeen Rick met een stalen gezicht zonder enige terughoudendheid keihard liegt, mensen diskwalificeert en zich als de redder van Ajax afficheert. Ik kijk al uit naar de volgende uitzending. De kans is nul dat de serie afgesloten wordt met ‘eerlijk duurt het langst’ als uitsmijter.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

PS: In de kerk in Groesbeek nam ik afscheid van een dame die mij al 37 jaar met heel veel warmte,vriendelijkheid en humor ontving.
Deze columnist was aangeslagen. Maar het eerbetoon van het hele dorp kwam ‘Moe de Jong’ toe. Mijn wereld is weer een stuk kleiner geworden, het gaat me allemaal veel te snel.

2 Responses to “Ja: FC Twente wordt kampioen”

  1. Arno de Jong Says:

    Hoi Peter,

    Mooie woorden over mijn moeder in je column.

    Groeten Arno

  2. Soeverein Says:

    Hallo Peter,
    Leuke column alweer. Al denk ik dat PSV kampioen gaat worden en dat Twente 2e wordt en Ajax 3e. Als Ajacied hoop ik natuurlijk Ajax. Maar ik denk de lampen volgende week thuis winnen van Ajax en dat Twente punten laat liggen in Alkmaar. Inderdaad knap als 3 Nederlandse clubs bij de laatste 16 komen.
    Ja die Vd Boog: onbegrijpelijk dat hij nog directeur van Ajax is, weg met die ongeloofwaardige vent. Keje Molenaar, maak hem directeur van Ajax toch? Het afscheid van Suarez was mooi vanmiddag in de Amsterdam Arena. Je zag aan Suarez dat hij het zwaar had en dat is logisch. Hij heeft ons 3,5 jaar veel plezier gebracht.
    Peter het gaat u goed en hopelijk heb ik het mis en wint Ajax volgende week bij de lampies.
    Gr. Maurice


Geef een reactie

