PSV-Ajax: El Hamdaoui is lui

februari 27, 2011

Het al maanden toegezegde Vip-arrangement om PSV-Ajax live in Eindhoven te komen bekijken (samen met mijn talentvolle jeugdige collega Teun, een PSV-supporter pur sang), heeft me nooit bereikt.
Dientengevolge was ik veroordeeld tot mijn televisie. Maar “ieder nadeel heb zijn voordeel”. Ik kon op mijn andere tv ook naar AZ-Twente loeren en zag daar de hopeloos slechte arbiter Ruud Bossen acteren. Nooit meer fluiten, beste man, is mijn welgemeende advies.
Een weekeinde als het voorbije biedt in theorie de krenten uit de vaak matige competitiepap en ik ging er voor zitten. Vaak verheug je je al dagen op een wedstrijd en PSV-Ajax werd -op een doorweekte grasmat- een boeiend gevecht. Tegen een voor zijn doen heel aanvallend PSV was Ajax optisch de onderliggende partij. Toch kwamen de Amsterdammers in de eerste helft niet echt in de problemen en als dat wèl het geval was, stond daar Maarten Stekelenburg. Ik denk dat Sir Alex Fergusson er goed aan zou doen de opvolger van geweldenaar Edwin van der Sar uit Amsterdam te halen. Hij redde Ajax zeker drie keer op ongekende wijze. Maar goed, daar staat hij voor.
Het brak Ajax op dat de ploeg geen centrale spits heeft die even een bal bij zich kan houden zodat het middenveld de gelegenheid krijgt om aan te sluiten. Verder is El Hamdaoui gewoonweg een te luie speler. Iemand die -als hij de bal in zijn voeten krijgt- in staat is een actie te ondernemen, maar twee keer meeverdedigen in één helft staat niet in zijn contract.
Zijn medespelers kunnen zijn bloed wel drinken. Binnen de groep ligt hij zeer slecht en mijn bronnen zijn stellig.
Ook in deze match drukte de scheidsrechter van dienst zijn negatieve stempel op de wedstrijd. Weer gebruikte de kwal Toivonen zijn elleboog en raakte hij Siem de Jong. Rood was de enige straf geweest, maar net als een hele waslijst van andere arbitrale sjoemelaars deed ook Bramhaar of hij niks gezien had. Kom op KNVB, aanklager kom in actie! Zes wedstrijden schorsing voor deze permanente valsspeler!
Ondertussen was het best spannend. De fysieke krachtpatsers van PSV tegen de kleine spelers van Ajax. Dat voetballers klein zijn hoeft geen enkel belemmering te vormen. Met een middenveld met Tigana, Giresse, Platini -van wie de langste nog geen 1.70 m. was- werd Frankrijk ooit gewoon Europees kampioen.
Per saldo: PSV zou beslist op punten gewonnen hebben als de regels uit het boksen waren toegepast. Zover is de corrupte FIFA nog niet en dus werden de punten gedeeld..
Is Ajax zoveel beter dan onder de in Amsterdam verguisde Martin Jol en zijn hofhouding? Ik moge het betwijfelen. Talent voldoende maar zeker geen kampioensploeg in balans. Op de bank zit nu een technische staf die onderling geen ruzie heeft. Dat is winst, maar is het genoeg? Morgen (maandag) komt de ledenraad van Ajax bijeen. Als daar de guillotine wordt voorgereden, meld ik u dat dinsdag.
En Twente verloor dus in Alkaar. De titelrace blijft ongekend spannend. Mooi zo!

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

4 Responses to “PSV-Ajax: El Hamdaoui is lui”

  1. Bram Biester Says:

    Meneer,
    Hij elleboogde niet Siem de Jong, maar Jan Vertonghen. Verder ben ik het eens met uw column.
    Bram

  2. Peter Says:

    Inderdaad Bram ,die ik niet ken, heb je gelijk.Ik schreef de column onder enige tijdsdruk en geef mijn omissie toe.Net als de kleine tikfout bij Alkmaar.
    Verder dank voor moeite te reageren.PvdR

  3. Martin tellinga Says:

    He Peter…leuk stukje hoor…., je visie komt overeen met de mijne. Wat te denken van de klap van Verthongen dan?

    • Peter Says:

      Dank je Martijn. Inmiddels weten we dat het grijpen in het kruis van je tegenstander binnen de regels valt. Die speler had niets gevoeld. Zeker piepklein geschapen? Vertonghen vrijgesproken. Sander, je broer, werd een keer tegen Turkiyemspor in het strafschop gebied net zo gegrepen: 6 weken schorsing voor meneer de spits. Maar een betaald kruis en een amateurkruis worden blijkbaar anders beoordeeld.


Geef een reactie

