Uitgekleed aan de slag

maart 4, 2011

Daags na de uitspraak van de arbitragecommissie van de KNVB die Ajax over de hele linie ongelijk gaf in de zaak van het volstrekte onterechte ontslag van Hans van der Zee, deed Ajax-directeur Rik van den Boog een poging zijn werknemer af te kopen. Had de commissie immers niet gevonnist dat Van der Zee weer in dienst moest worden genomen?
Ajax bood genereus 70.000 euro, Hans vroeg bescheiden 300.000 euro. Men kwam er niet uit en dus mocht Van der Zee zich weer in de ArenA melden. Om gewoon aan de slag te gaan.
Ofschoon niet fysiek aanwezig doet uw columnist graag verslag van de eerste ontmoeting tussen beide kemphanen.
Traag ging de deur open en Hans, gekleed in trui, trad de directiekamer van Rik van den Boog binnen.
Rik sprong op: “Welkom beste vriend”.
Hij greep Hans bij de schouders en stond op punt hem te zoenen. Hans beet hem toe: “Blijf van mijn lijf, Rik”.
“Ach jochie, wij in de entertainmentwereld zoenen altijd, en jij bent een echte vriend.”
Hans antwoordde droog: “Judas kuste Christus ook, Rik, dus bespaar me je genegenheid.”
Met een kopje koffie zaten ze tegenover elkaar.
“Natuurlijk Hans, meende ik er helemaal niets van toen ik je compleet zwart maakte en zei dat je onbetrouwbaar was, dat je faalde over de hele linie en dat je erg slecht lag binnen de club. Je weet hoe dat gaat, Hans. Ik moest dit soort dingen roepen van de advocaat en ook de andere directeuren zijn je slecht gezind, maar ik, weet je Hans, mag je erg graag en ik weet best dat je geweldig veel goed werk voor de club deed.”
“Maar waarom heb je me dan zo vernederd en tot de grond toe afgebrand?”
“Meteen van die grote woorden Hans? Kom op, soms moet ik wat roepen en al zeker drie jaren weet ik amper meer het verschil tussen waarheid en leugen. Ik haal die twee maar door elkaar en eigenlijk best knap dat ik er steeds mee weg kom.
“Rechtbanken spreken me vrij en de Raad van Commissarissen van Ajax leid ik zo om de tuin dat ik nog steeds achter dit bureau zit. Je denkt toch echt niet dat ik die derderangs advocaat uit Volendam deze baan gun? Keje Molenaar kan niet liegen, is integer en heeft verstand van zaken. Daar red je het hier absoluut niet mee.
“En wat jou betreft, Hans. Voor mij ben je de beste scout van Nederland, maar houdt dat onder ons. Anders ontken ik dat ik je dit gezegd heb en dan hebben we een probleem, beste vriend. Trouwens wat een mooie trui heb je aan. Ik draag altijd van die roze truitjes, mag ik er een van je lenen? Ben gek op lenen en niet teruggeven; geintje….
“Je moet het even zonder clubkostuums doen Hans, die had ik al weggegeven aan het Ajaxmuseum. ’t Zal ook nog even duren voor clubcreditcard het weer doet, maar dat snap je.
“Ik heb de ledenraad verteld dat je Ajax geen dubbeltje meer zou kosten. Leugentje natuurlijk, maar dat zijn ze over drie weken alweer vergeten. Logisch, want de helft van die raad bestaat uit bejaarden, de andere helft uit voetballers met het IQ van hun huisnummer en de meeste wonen op nummer 4 of 12!
“Hans, ik ben zo blij dat je er weer bent. Toch wil je even aanraken zoals ik dat elke dag met Marco deed”.
“Van Basten?” vroeg Hans verbaasd.
“Nee jôh, wat ben je toch geestig, Marco Borsato natuurlijk”.
Van den Boog vervolgde:“Hans, weet je weer van harte welkom bij onze club. En ga nu lekker naar huis, rust uit en je hoort zeker van ons”.
Hans stond op, vroeg nog: “Hoe zit het met mijn lease-auto?”
Rik stond ook op en zei: “Ook daar krijg je bericht over. Hans, groet je lieve vrouw en namens heel Ajax: ik hoop dat je nog lang bij ons blijft”.

Overigens niet voor het eerst concludeerde uw commentator: de voetbalwereld is er een van opportunisme en hypocrisie zonder grenzen!

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

Geef een reactie

