Afgang van leger en krant

maart 6, 2011

Collega’s gaan hun gang maar. Vanzelfsprekend. Maar nu De Telegraaf is toevertrouwd aan de extreem rechts-radicale hoofdredacteur Sjuul Paradijs ben ik toch geneigd te roepen: mooi geweest.
Vrijdag op pagina één een schreeuwlelijk artikel over Onze Helden in handen van Libische autoriteiten.
Helden?
Die mensen zullen hun best gedaan hebben, verstandig zijn ze niet. Met een antieke en schrootrijpe heli, uitgerust met een klappertjespistool, naar een gebied waar geschoten wordt? Om een landgenoot (en nog een EU-burger) op te halen van wie de naam niet mogen weten. Ik houd zeer van complottheorieën, want die blijken nogal vaak met de geheime waarheid te sporen. Ik bedoel: zouden Rutte, Hillen en Rosenthal ook hun groene licht aan een riskante operatie hebben gegeven als u of ik zogenaamd ‘gered’ moesten worden? Ging het echt om die namaak-prinses Mabel van wie de criminele chef Klaas Bruinsma (nu 20 jaar dood) alle intieme details kende? Op internet wordt dat in elk geval gretig gesuggereerd.
En tevens vermoed ik dat die drie Nederlandse militairen die nu in Libië worden vastgehouden, het slachtoffer zijn van Haags spierballenvertoon. De Britse premier Cameron liet honderden mensen ophalen door een paar grote Herculessen in te zetten, die op een onduidelijke airstrip in het woestijnzand wisten te landen. En op te stijgen.
‘Kunnen wij ook’, moeten Rutte c.s. hebben gedacht.
Nee dus.
Het Nederlandse, nogal feminiene leger onderscheidt zich niet door ‘brille’. Op de fiets naar de Grebbenberg om Hitler tegen te houden, qua niveau is dat het ongeveer. Nog steeds.
En nu zit er dus ook een vrouw in Libië vast. Het pijnlijke gevolg van het achterlijk streven van het feminisme om de maandverbandbrigade met tanks en machinegeweren in verband te brengen. Have a happy period!
Helden?
Ik denk eerder aan domoren. Niks bijzonders. Wie binnen een bevelstructuur gaat werken, kiest ervoor de eigen hersens uit te schakelen.
Eigen schuld, dikke bult.
Helder denken is niet het sterkste punt van extreem rechts. Dus ook niet van Sjuul Paradijs.
Voor een lezer als ik was De Telegraaf leesbaar toen wijlen Kees Lunshof er nog wat te zeggen had. Nu vind ik: mooi geweest met die krant.
Ook vanwege de onophoudelijke karaktermoord op Job Cohen, maar daar kom ik van de week nog op terug.

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

One Response to “Afgang van leger en krant”

  1. Peter Says:

    Is mij uit het hart gegrepen,uw oproep “Telegraaf zo is het voldoen!!!
    Moet Hillen wegens opzichtig falen niet aftreden? Maar ja die is van het CDA en die komen met draaien en jokken al decennia lang met alles weg


Geef een reactie

