Lekken & overspel, bedriegen & bedreigen

maart 6, 2011

Moderne communicatie? Is: niets blijft meer geheim. Op Twitter, Faceboook en hoe het allemaal heten mag.’Lekken’ is de nieuwe eerste levensbehoefte, lijkt het wel.
Voorbeeldje?
De besloten ledenraad van Ajax was afgelopen maandag nog niet beëindigd of ik had al drie desbetreffende berichten te pakken. Ik kon dus uit drie bronnen opmaken dat Keje Molenaar onder vuur had gelegen na een aanval van ene Grapperhaus. Ik ken die man niet, maar het idee van een besloten ledenraad is achterhaald, zoveel is zeker. De informanten, die van elkaar niet wisten dat ze mij bijpraatten, meldden verder dat de repliek van Molenaar stijlvol en verhelderend was geweest.
Ik vind drie bronnen voldoende als het om zo’n ledenraad gaat. Dan speelt iemands privé-leven -meestal- geen rol. Maar wat te doen met het volgende? Uit vijf bronnen krijg ik te horen dat Ajax-directeur Rik van den Boog een relatie onderhoudt met zijn secretaresse. Mag ik dit opschrijven? Een probleem van hoor- en wederhoor is dat Van den Boog niet opneemt als ik hem bel.
Het privé-leven van Van den Boog gaat me niks aan. Maar het is wel zo dat het Leo Beenhakker destijds de kop kostte toen hij binnen Ajax een relatie aanknoopte. Ook Danny Blind moest een paar jaar geleden naar Sparta vluchten toen zijn hormonen binnen de muren van de ArenA opspeelden.
Behalve in voetbaltechnisch opzicht heb ik geen mening over overspel. Wél over met ‘twee maten meten’. Dat past niet binnen een beursgenoteerde onderneming als Ajax. Maar zolang er geen bewijs is, valt Ajax en Van den Boog in dit opzicht niets te verwijten.
Ik herinner me nu ineens een rechterlijk vonnis nadat in een of ander roddelblad een relatie was gesuggereerd tussen Marc Overmars en dat zangertje Gordon, die nu ook tv-programma’s presenteert. Overmars/Gordon wonnen de zaak op hun sloffen.
Ik doe niet aan roddel, achterklap of laster. Maar ik kan ook niet ontkennen dat er op en via die nieuwe media allerlei geruchten de ronde deden toen Van den Boog niet kwam opdagen bij die KNVB-arbitragezaak in verband met het ontslag van hoofdscout Hans van der Zee.
Het argument dat Van den Boog ernstig bedreigd zou zijn, klopt in elk geval niet. Bedreigingen gun je niemand, maar voor zover ik heb kunnen achterhalen, heeft de Ajax-directeur op geen enkel politiebureau aangifte gedaan. Ik denk dan: hoezo ‘bedreigd’?
Niet aardig om te overwegen, maar misschien heeft Van den Boog meer verstand van ‘bedriegen’ dan van ‘bedreigen’.
Bij gebrek aan bewijs mag je niet oordelen. Maar de vraag opwerpen, dat lijkt me niet verboden.
Het lijkt me dat Ajax een even moreel als financieel probleem heeft met zijn algemeen directeur. Met twee maten meten ten gunste van een fantast die hoog op de loonlijst staat?
Benieuwd wat er gaat gebeuren!

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

5 Responses to “Lekken & overspel, bedriegen & bedreigen”

  1. Jermaine Ellenkamp Says:

    Ik denk niet dat deze column een toegevoegde waarde heeft voor veel mensen. Vind jij dat wel, Peter?

    • Peter Says:

      Dank voor je reactie Jermaine.Ik heb geen intentie deze column een toegevoegde waarde te geven,maar meld gewoon vaststaande feiten.Die zijn wat ze zijn.Ik heb zoveel onderzoek er naar gedaan dat ik ook wist dat het klopte.Volgende week gaat het weer over iets heel anders,en blijf me lezen.

  2. Henk de Kleijn Says:

    de Ajax-wereld kon zo ontzettend goed zonder jou, Peter. Volgens mij vond je dat zelf ook wel. Waarom dan tóch weer begonnen met het schrijven van dit soort pulp? Moet je zo nodig bewijzen dat je contacten binnen Ajax hebt? En is in jouw geval je raadsman Keje Molenaar niet het grootste lek?

    • Peter Says:

      De Ajaxwereld kan zeker zonder mij net als het zonder vele andere zou kunnen.En pulp die gewoon de waarheid is lijkt mij geen pulp zeker in deze zorgvuldig gekozen toon. En om twee misverstanden weg te nemen ,Keje is zeker niet het lek en is absoluut niet mijn raadsman.En binnen Ajax heb ik contacten net als jij die misschien ook zal hebben.Is daar iets mis mee?

  3. hein Says:

    Lekken is waardeloos ,erger is het zelfs als mensen onaangekondigd opnames maken en gesprekken aftappen en ze niet eens durven uiten aan de openbaarheid.Het is echt waardeloos van huidige leiding zich met deze praktijken bezig te houden.Vergeet niet dat Bergkamp en Jonk al eens voor 39 miljoen verkocht zijn aan inter milaan ,ze nu Ajax aan de hand van nummer 14 en niet vergeten Frank de Boer Ajax weer op de rit willen zetten.Waaar halen de huidige beleidsmakers de arrogantie vandaag deze uitgestoken hand te weigeren ,ja zelfs te bekladden ????????


Geef een reactie

