Haarlem: Imko’s Vis & Ko klopt

maart 9, 2011

Als ik de naam Imko Binnerts hoor, vraag ik me altijd even af waar deze meesterkok nu weer uithangt. Na zijn vertrek uit IJmuiden, toen ik graag en vaak bij hem ging eten, zwierf hij door Nederland. Kijk, Binnerts is -om het netjes te zeggen- zeker geen ‘people’s man’ maar zijn kwaliteiten als chef staan wat mij betreft buiten kijf. Hij trok naar Haarlem, vestigde zich in het oude pand van Lambermons die naar elders in de stad verhuisde, en begon er zijn Vis & Ko. Waarover de restaurantgidsen positief berichtten.
De meester was er bij ons bezoek niet, maar dat maakte de avond er niet minder geslaagd om. De kaart biedt voor alle visliefhebbers ruim keus en je hebt – heel goed! de mogelijkheid elke schotel als voor- of hoofdgerecht te bestellen. Na de entree koos ik voor de bouillabaisse, rijk gevuld met prima vis. Misschien iets te weinig soep en de ‘rouille’ was helaas nogal smakeloos. Ik doe niet mee aan het eeuwig debat of je een vissoep in Nederland wel bouillabaisse mag noemen. Naar de mediterrane klassieker uit Marseille. Ik vond deze versie geslaagd, dat telt. En ik voelde me op mijn gemak in het behoorlijk vernieuwde interieur. Het brood, vaak en onderschoven kindje, was van uitstekende kwaliteit en ook de mooie voorgerechten op basis van tonijn waren sterwaardig.
De bediening was toevertrouwd aan een exponent van een nieuwe generatie. Ontspannen, open hemd, dat is in de mode. Alleen stokoude mannen als uw recensent dragen nog een stropdas, maar dit terzijde. Ik schatte het joch op 23 en raakte onder de indruk van zijn vakmanschap, onmiskenbaar voortvloeiend uit liefde voor het niet te onderschatten beroep van gastheer. Ik hoop dat chef Binnerts erin slaagt dit talent te koesteren. Gerust ben ik er niet op, Binnerts heeft de reputatie van een ruziemaker.
Hoe dan ook: het zou me absoluut niet verbazen als Imko aan het eind van dit kalenderjaar in de Michelinprijzen valt. Doodeenvoudig omdat zijn keuken én zijn zaak een ster verdienen.
Haarlem is Amsterdam al heel lang voorbij gespurt als het gaat om een riante keus uit talloze restaurants, net onder de absolute top. Dat maakt Haarlem qua restaurants zo aantrekkelijk. Vis & Ko krikt het gastronomisch niveau in Haarlem verder op.
Vis & Ko: http://www.visenko.nl
Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

3 Responses to “Haarlem: Imko’s Vis & Ko klopt”

  1. Imko Binnerts Says:

    Geachte heer Rentmeester,

    Het doet me plezier dat tijdens mijn vakantie mijn team mij niet heeft doen missen. Een mooier compliment is er niet. Wat me minder plezier doet en zelfs raakt is dat u mij doet voorkomen als een ruziemaker. Ik ben zeker geen gemakkelijk mens maar in de loop van jaren altijd buitengewoon zuinig geweest op mijn dragende medewerkers. Het was op zijn minst bijzonder dat vrijwel het volledige team destijds mee verhuisde naar Rijswijk. Dat doen mensen niet met een ruziemaker als patron. Het hart op de tong, jazeker, fouten gemaakt in de omgang in de loop van jaren, jazeker maar een ruziemaker absoluut niet. Het moest me even van het hart.
    Met vriendelijke groet,

    Imko Binnerts

    • Soeverein Says:

      Geachte heer Binnerts,
      Dank voor uw reactie. Stel ik zeker op prijs en ook uw openheid weet ik te respecteren.
      Heel veel succes in uw nieuwe pand. Gaat zeker goed komen.
      Met vriendelijke groeten,
      Joop Rentmeester

  2. rinske Boerrookhuizen Says:

    Uit ervaring verbaast het mij dat de Hr Binnerts als ruzie zoeker bekent staat want dat is hij zeker niet , Tevens sta ik versteld dat er zo positief geschreven wordt over de komende man in de bediening ( chef?? ) Hij is in het bijzijn van gasten zeker niet erg vernieuwend en netjes naar zijn personeel toe . Tot beledigingen aan toe .

    Rinske


Geef een reactie

