De Restaurantweek: op niveau uit eten

maart 16, 2011

Al een aantal jaren geleden heeft de horeca de Restaurantweek in het leven geroepen. De bedoeling is dat we voor 27,50 euro een driegangenmenu krijgen aangeboden (lunch of diner) in een restaurant waarvan we de ‘drempel’ anders misschien als te hoog zouden ervaren.
Een serieus te nemen maaltijd voor 27,50 euro?
Dat verhaal klopt niet. Want restaurants die zich met een Michelinster onderscheiden weten, mogen 10 euro per ster extra in rekening brengen. Punt twee: afgezien van die drie gerechten moet er apart betaald worden voor de wijn en/of water en de eventuele keus voor schotels waarvoor op de kaart al een ‘supplement’ in rekening wordt gebracht.
Per saldo: het is niet waar dat je tijdens de Restaurantweek maar 27,50 euro hoeft af te tikken.
Niettemin de marketingtruc van die Restaurantweek is een succes. Half Nederland gaat dan graag uit eten, louter aangetrokken door de typisch vaderlandse ideologie van korting: veel goeds voor weinig.
Is de vraag hoeveel de restaurants in kwalitatieve zin inleveren zodra ze min of meer bescheiden prijzen rekenen vanwege die Restaurantweek.
Ik besloot de proef op de som te nemen en ging doelbewust opnieuw dineren bij restaurant Fris in Haarlem, waarover ik in deze rubriek eerder nogal enthousiast rapporteerde.
En ik zal het u meteen maar verklappen: voor 27,50 euro kreeg ik een voortreffelijke maaltijd voorgezet. Huisgerookte zalm met mosselen, gebraden runderlende (botermals) waren de twee eerste gerechten en noch op de porties of de overtuigende kwaliteit viel maar iets aan te merken. De bospaddenstoelensoep als tussendoortje onderstreepte mijn positieve gevoel. Ik eet geen chocoladetaart en vroeg of ik kaas kon krijgen. Geen probleem: voor 2,5 euro extra werd me een royaal plateau met sublieme kazen aangeboden. En de bediening was toevertrouwd aan een jongeren die ontspannen, vriendelijk en attent hun werk deden.
Ik ben -zoals u weet- tot kritische aantekeningen geneigd. Maar ik kan alleen maar bevestigen dat we tijdens de Restaurantweek voor 27,50 euro een prachtmaaltijd kunnen krijgen, even afgezien van de ‘bijkomende’ kosten waarover ik het hierboven had.
Ik vroeg de eigenaar hoe hij zo’n Restaurantweek in economische zin overleeft.
Zijn antwoord liet niets aan de duidelijkheid te wensen over:
“Tijdens deze restaurantweek kun je ook à la carte eten. En we trekken nieuwe klanten. Volgende week al een uitverkocht huis. En iedereen die in deze Restaurantweek bij ons komt eten, krijgt een waardecheque van 25 euro. Wie binnen drie maanden bij ons terugkomt, krijgt dan dus 25 euro korting”.
Win-win? Daar ga ik niet over.
Maar het deugt dat de formule van de Restaurantweek ook aan mensen met een bescheiden inkomen de kans biedt een keertje op niveau uit eten te gaan.

Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

